maandag 10 augustus 2015

Zomertuin



Hebben jullie dat ook, dat als je terug komt van vakantie je huis en tuin opeens met hele andere ogen ziet? Zeker na twee weken krapte in een caravan, vind je het in je eigen huis weer heerlijk ruim. Maar ook de tuin is opeens groener, weelderige lijkt wel. Ik kan dan niet wachten om een rondje tuin te doen. De pompoenen waren zelfs uit het moestuintje gegroeid, óver het buxushegje! Nu laat ik de uitlopers weer braaf tussen de aardbeienplantjes kronkelen, hun seizoen is toch afgelopen. Helaas ben ik vergeten om er foto's van te maken. Daarom laat ik jullie nu nog even de tuin zien vóórdat we vertrokken.


De Lavendel houdt zich nog binnen de perkjes. De pollen rechts staan er al van vorig jaar en zijn nét wat groter dan die ik een paar weken geleden heb geplant (de oude motor van manlief stond in de weg). Nu staan er weelderige bossen en is de lavendel al ver uitgebloeid. Tijd om de bossen terug te snoeien zodat de verhouting niet kan toeslaan en ze volgend jaar weer fris kunnen uitlopen. Maar dat snoeien stel ik altijd het liefst zo lang mogelijk uit.





Hier had ik de nieuwe pollen nét geplant.


Maar het gaat hard. 
Een heerlijke geur verspreid zich als je er langs strijkt...


De Geranium op de tafel heeft ook flink gebloeid, maar die twee weken vakantie heeft ze eigenlijk geen goed gedaan, want je moet nu eenmaal bij Geraniums geregeld de uitgebloeide bloemen weghalen. Nu heb ik doorgeschoten groen en weinig bloemknoppen. Maar na één week weer thuis zie ik het al veranderen en prikken de licht-roze bloemknopjes steeds meer door het groen heen. 


De Geranium zoals ik 'm het liefste zie: vol in de bloei!


Deze pioenroos liet de zon zo prachtig door haar bloemblad schijnen, maar toen ze eindelijk in volle pracht te bewonderen waren kwam de eerste hittegolf eroverheen en was het snel gedaan. Gelukkig had ik nog deze foto...


Dit jaar hebben we ontzettend veel klaver en mei-bloempjes in het gras zitten. Eén groene grasmat is natuurlijk heel mooi, maar ach, hiervan kan ik ook ontzettend genieten.


De tweekleurige Hosta doet het elk jaar goed in de grote pot. Vlak voor we vertrokken kwamen net de paarse bloemen tevoorschijn. Jammer die hebben we dus gemist...



Het Kindje-op-moeders-schoot-plantje in de grote grijze pot heeft het geweldig goed gedaan. Ernaast staan de witte geraniums die ik nog van vorig jaar over heb gehouden. Heel veel in knop, die later  nog prachtig gebloeid hebben. Maar ook hier hetzelfde verhaal: nu is het alleen nog groen, maar de bloemknopjes komen langzaam weer tevoorschijn.






De klimop tegen de muur hadden we hier net gesnoeid, zodat je de mooie oude steen ook alweer wat beter ziet. Na terugkomst is het weer één groene muur. En de Hosta heeft nóg meer gaten...Tja, de slakken hebben natuurlijk ook de tijd van hun leven gehad, nu de tuin-dame op vakantie was en niet geregeld met (organische) slakkenkorrels aan de weer was.


Nog een laatste rest van onze oude druivenstruik, deze oude stronk. Hij ligt hier al jaren en wordt steeds grilliger (lees: mooier). De varen ontspringt zelfs onder de pot vandaan...


Hosta en varen broederlijk (of is het zusterlijk?) naast elkaar. Ik blijf het contrast in bladvorm zo mooi vinden, zeker als de zon er zo op schijnt.


En natuurlijk voor zijn prachtige bloemen!


Heerlijk dat zonnetje hé?
Hier zie je de Catalpa op de achtergrond nog heel summier opkomen. Ondertussen zijn al vele takken door harde wind en stortregens afgebroken. Maar gelukkig blijven er nog steeds nieuwe takken groeien. Hij staat eigenlijk verkeerd, wat verdrukt nu, bij de houtopslag. Maar zo lang hij nog elk jaar opkomt en niets wegdrukt, laten we het nog zo. Maar de stam wordt wel steeds dikker en komt daardoor steeds dichter bij het afdak van de houtopslag...



In de sierkersboom bij het nieuwe terras heb ik kleine 'kroonluchters' in de boom gehangen. Een tijdje geleden gekocht bij 'de Weldaad' in Amsterdam. Nu zijn ze verroest, heeft ook wel wat, maar nu ik deze foto weer zie toch wel jammer...


De Jasmijn heeft prachtig gebloeid. Jammer genoeg is dit een soort die niet geurt ;-( 
(Ik wist ook niet dat het kon, dus goed opletten bij aanschaf)
Maar de waterval aan bloemen maakt veel goed...



De dankbaar bloeiende Campanula...




De Annabel begint aan zijn bloei. Nu hangen de grote bollen half op het terras, na hevige regenval.
Dus daar moet nog even een oplossing voor komen, maar ik heb in Bretagne al hele mooie schapenhekjes gezien...



En die schapenhekjes zouden volgens mij ook hier bij het ontstane rozenperkje goed staan. Tegen de trellie heb ik dit jaar voor het eerst de roos 'New Dawn´ geplant. Hij heeft prachtig gebloeid!!


De rozen van mijn vader worden aangevallen door rupsen. Foei!


Dit is beter...



`New Dawn`.


Weer een andere Campanula-soort, 
bloeit met paarse en witte bloemen.


Op de achtergrond het zacht-geel van Vrouwenmantel...


En hier met de Digitalis aan zijn zijde.


Toen het aardbeienseizoen nog in volle gang was...hmmmm!!


In juni/juli is de tuin eigenlijk het mooist, alles nog frisgroen, ontluikende bloemen en vroege bloeiers die je alvast trakteren op hun schoonheid. Nu in augustus is al veel uitgebloeid of doorgeschoten. Maar dat wil niet zeggen dat we niet meer genieten van onze tuin. De Anemonen, Hortensia's en struik-fuchsia's bloeien nu prachtig. Het fruit rijpt aan de volle fruitbomen (hoewel peer wat achter blijft en appel juist vol zit).




Hier hebben de kinderen nog drie weken vakantie. Dus kunnen we nog optimaal genieten van onze zomertuin. Het fel-blauwe zwembad staat ondertussen ook weer op, waar de kinderen (en wij) al heel veel plezier aan hebben beleefd (wat kun je dan lekker afkoelen bij 34 graden Celcius!). We zullen eraan moeten wennen schijnt het, want het wordt gemiddeld 2 graden warmer in Nederland dan vroeger. Als het zo doorgaat hoeven we straks voor het weer niet meer weg, of je moet de koelte gaan opzoeken...(een tip dan: Bretagne!)

A propos Bretagne: volgende keer Honfleur (hoewel dat eigenlijk Normandië is), maar dit was onze tussenstop op weg naar Bretagne.
Dus a bientôt!

Liefs, Peetje

18 opmerkingen:

  1. Dat wordt genieten van je mooie tuin de komende weken, want de weersverwachtingen zijn goed. Fijn dat je de ruimte hebt voor een flink bad.
    Mooi hè, de jasmijn! Ik ben er ook dol op, jammer dat de jouwe niet geurt. Meestal bloeien ze toch eerder, of heb ik dat mis? Die van ons deed dat in ieder geval wel.
    Een fijne week gewenst.
    Warme groet, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat was een lange post met prachtige foto's! Wat bloeit er toch veel in jullie tuin....heel romantisch!
    Ik vind het altijd heerlijk als je van vakantie thuis komt. Het begint al als we de poort opendoen en met de auto achterom rijden. Dan denk...hier is het ook mooi...waarom zo ver rijden hahaha....
    Dan binnen kijk ik altijd het eerste in de woonkamer en tuinkamer. Maar na een paar minuten ben je alweer gewend aan je huis...jammer dit moet je langer kunnen vasthouden....
    Hier hebben de kinderen nog een tijdje vakantie...heerlijk!

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja raar Is dat he?...welkom thuis !...wat een heerlijke tuinfotos .....liefs van mij Ria x

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat hebben jullie toch ook een prachtige tuin! Dat is inderdaad lekker thuiskomen.
    Wij hadden het ook hoor. Na een nachtje in de auto slapen, ons eigen bed weer dubbel
    zo hard waarderen ;-)
    De markt in Tongeren viel ons na de eerste keer dat we er waren een
    beethe tegen, Was wel leuk maar ook veel echt zwaar antiek ipv brocant
    en hele hoge prijzen. Ik vind dan Brugge meer een aanrader, was je
    daar ook al eens geweest ?

    Nou, fijne avond verder !
    Hartelijke groet Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat heb je een mooie tuin, prachtige planten en bloemen. En inderdaad was onze tuin ook mooi toen we terug kwamen na de vakantie. Door de regen stond alles er fris bij. Je ziet nu dat het langzaam wat minder wordt maar het is nog steeds genieten. Dank voor je lieve reactie, het is inderdaad heerlijk om niets te boeken en gewoon te gaan. Soms zijn we wat te weinig voorbereid maar bijna overal is wifi tegenwoordig dus dan zoeken we gauw wat info en gaan we er weer voor:) Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh Peetje wat is jouw tuin een paradijsje. Wat een prachtig bloeiende planten staan er allemaal in.
    Wat mooi dat je New Dawn het meteen al zo goed doet. Hier heeft hij ook weer heel mooi gebloeid. En wat ik hier zo leuk vind; de Wisteria heeft een tweede bloei, helemaal vol met van die mooie bloemen.
    Wat kan een mens toch genieten van al dat moois in een tuin hè?
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat heb je veel moois in bloei in je tuin (gehad). Prachtig hoor. Ik vind ook de kleuren mooi die je hebt toegepast. Mijn voorkeur gaat ook uit naar wit en paars, met hier en daar een vleugje roze.

    Was het in Bretagne te koel, in Cannes was het wel heel erg warm hoor. Te warm eigenlijk om iets te doen en op het strand verbrandde je je voetzolen op het hete zand. Iets er tussen in is denk ik het meest ideale ;-).

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je tuin ligt er prachtig bij, er is zoveel moois te zien, wat kun je daar van genieten hè?
    Ik ben benieuwd naar Honfleur!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijk jou mooie zomertuin! Alles staat nog volop in bloei. Bij mij doet de New Dawn helemaal niets het is een zielig hoopje ellende. Leuk idee die kroonluchter, ga ik ook eens uitproberen.
    Benieuwd naar jou foto's van Normandie! Bretagne is ook geweldig hé, een van mijn meest favoriete plekken in Frankrijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heerlijk hè al dat groen en die bloemen. Juni en juli zijn inderdaad prachtige tuinmaanden. Door de wind en de droogte is alles er niet beter op geworden, maar ach er blijft altijd wel wat om van te genieten!

    Groetjes, Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een heerlijke geweldige tuin heb je toch!
    Ik heb echt genoten van je ritje.
    Ik had in huis een kindje-op-moeders-schoot en die wilde daar niet floreren, staat nu op een schaduwplekje in een hoekje op het balkon en ze is helemaal gaan groeien!
    Ben wel heel benieuwd naar je vakantiefoto's!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig al die bloemen , wat staan jouw hosta's nog mooi zeg ,de mijne zitten al in het buikje van de slak , haha.
    En de mooiste tuinmaanden zijn al weer op hun retour . Ik heb zelfs al esdoorns die hun herfstkleur beginnen te krijgen , ik vermoed dat het te droog is.
    Groetjes
    Christel , Garcya's place

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja ik heb dat ook hoor, als ik terug kom van vakantie....genieten van je eigen huis en tuin!Alles is vaak zo groen hier, een heel ander licht ook....
    Geniet van je mooie tuin met alle bloeiende planten !
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wauw..dat was een prachtig rondje tuin...helemaal mijn smaak..
    Hier staan dezelfde blauwe klok Campanula's tussen dezelfde vrouwenmantels☺
    En ik zie meer van hetzelfde...en ja, ik ervaar het ook altijd zo, dat het zo groen is in de tuin als je terug komt van vakantie...ik heb het soms al als ik na een dag 'stad'terug thuis kom...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoe jij alles beschrijft....
    Ik ruik en voel het terwijl ik kijk en lees!
    Vóóral zo doorgaan nichtje 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoe jij alles beschrijft....
    Ik ruik en voel het terwijl ik kijk en lees!
    Vóóral zo doorgaan nichtje 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een prachtige zomertuin! Ik heb genoten van je rondleiding!
    Fijn weekend. Groetjes van Aleta

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Heerlijke grote tuin en thuiskomen is altijd fijn! Wat heb je een mooie bloemen en planten groeien, zo divers ook. Prachtig die jasmijn, ik dacht ook altijd dat die geurde. Geniet nog even van je tuin nu alles zo mooi bloeit! Je hosta's staan er ook goed bij, de slakken hebben ze met rust gelaten gelukkig! Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen