zondag 20 september 2015

Brocante-vondsten uit Bretagne



Ik had nog beloofd om mijn brocante-vondsten te laten zien.
Op die ene verregende markt in Pont Croix kocht ik deze mooie oude houten kegels.
Het afdingen ging zo snel (hij accepteerde meteen mijn lagere bod) - kreeg er bijna spijt van dat ik niet nóg lager had geboden, hihi. Tja, dat is dan weer het voordeel van die regen...


Ze hebben een plaatsje gekregen in een oude plukmand (kringloop) met daarin mijn pompoenen (die ik vorig jaar behandelde met krijtverf - voor de duidelijkheid dit zijn stenen pompoenen die eerst fel oranje waren!). Ik weet niet of je 'echte' pompoenen kunt verven (hoewel ik het wel eens zie langskomen op Pinterest, maar nog nooit zelf geprobeerd).




Bij het leuke brocante-zaakje Brocante La Villa Bleue in Plozévet  kocht kreeg ik dus de Maria-zonder-handjes (rechts). Daarnaast een stenen Madonna die ik kocht ( voor 2 euro!!) in de brocante-loods op weg naar Pont Croix.




Oké, Maria kan dan niet meer zwaaien, maar allee...niks mis mee toch?


Onder de stolp (bij het kaartje) staat een klein glazen (parfum?) flesje dat ik er ook kocht. 


Bij  Brocante La Villa Bleue kocht ik deze groenige glazen fles met reliëf opdruk, waar ik nu een Annabel in heb gezet.


De 'poer' hebben jullie volgens mij ook nog niet gezien. Deze komt 'gewoon' van de kringloop. Het is namelijk een omgedraaide bloempot waar ik een PTMD-potje op heb gezet. Een zelfgemaakt kransje van takken en (nep)buxus-draad verbloemd de hoeken van de onderkant. 


Mijn dankbare 'kroam"-tafeltje is zo weer gezellig opnieuw gestyled.


Deze hele oude krant kocht ik ook in de loods. Het is een mode-krant uit 1928. Toevallig het geboortejaar van mijn moeder!


Zo leuk om door te bladeren (heel voorzichtig) en de mode van toen te bewonderen...








In de tijd van deze mode-stijl kwam dus mijn moeder ter wereld. Zo leuk om te ontdekken. Zeker omdat ze later zelf coupeuse is geworden en menig jurkje in elkaar heeft gezet!



Deze stoere leren paardenriem kocht ik in een kleine kringloopwinkel in Concarneau.
Heerlijk om daar even rond te neuzen. Twee gezellige Franse Madammekes bestierden daar deze winkel en elke verkoop werd met de hand genoteerd in een klein grijs schriftje. Behalve deze riem - hij was niet geprijsd, maar of ik de prijs van twee euro niet teveel vond???- kocht ik er nog twee kleine kommetjes en een setje van 6 ovalen kommetjes bij. Daarna werd het, met alle geduld, goed ingepakt in de plaatselijke krant.


Mijn Madammeke thuis kreeg de riem om haar taille.
 Ik vind het lekker stoer staan.







 Laatst kwam ik de kamer binnen en zag dit mooie zonlicht de Madonna en Maria beschijnen.
Vlug de camera gepakt en nog net vastgelegd...






Liefs, Peetje


20 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige vondsten zeg! Je hebt er weer mooie hoekjes mee gemaakt. En echte pompoenen kun je ook verven. Ik heb vorig jaar eerst muurvuller erop gesmeerd en daarna geverfd. Uiteraard zijn ze niet zo lang houdbaar als die van jou haha

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou ja zeg. Zit ik rustig je blog te lezen. (En te genieten van al het mooi's wat je hebt gevonden.)
    Krijg ik ineens een kippenvel-momentje. Lees maar; http://pippas-hus.blogspot.nl/2014/02/maria.html Toevallig of niet??? XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het lijkt wel of je in Frankrijk alleen maar naar brocante winkels bent geweest ;-). Maar daar is niets mis mee, want wat is er nou leuker dan dat gesnuffel (al hebben onze gezinnen waarschijnlijk een ander mening hihi). Mooie vondsten hoor en de krant uit 1928 vind ik heel bijzonder. Ik ben verzot op de Franse taal, dus zo'n krant had ik vermoedelijk ook niet laten liggen. Je hebt met je aankopen weer mooie hoekjes in huis gemaakt.

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuke sfeer op je tafeltje en als je er naar kijkt beleef je de vakantie in Bretagne weer.

    Groetjes Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat heb je leuke dingen gescoord in Bretagne. Heerlijk van die mooie hoekjes maken. Wij zijn net gisteren teruggekomen uit Frankrijk. Ik ontdekte je blog vandaag en ga je volgen. Lijkt me heel gezellig al die ideeën. Fijne dag, groetjes, Thea.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja.....in Frankrijk.....daar kan ik het ook hoor! haha! Leuke dingen heb je daar gevonden! Wij zijn al een paar jaar niet in Frankrijk geweest en ik vind dat het volgend jaar nodig weer moet: alleen al om de brocantemarktjes!
    Geniet van je spulletjes!

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. je bent dus goed geslaagd! die riem is gaaf zeg :-)

    liefs,

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een geslaagde vakantie , leuke dingen heb je gekocht , staat allemaal heel gezellig.
    Ook die riem , mooi !
    Alles bij elkaar , doet je direct aan Frankrijk denken, heerlijk nog eventjes wegdromen.
    Groetjes
    Christel , garcya's place

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een gave dingen heb je gescoort...en die foto' s met het zonlicht zijn echt heel mooi....
    En weet je...nog niet eens zo heel lang gelden, heb ik zulke paarden riemen gewoon weg gegooid...maar ja, ik heb wel meer iets ' te vroeg weg gegooid, terwijl ik eigenlijk niets weg kan doen, maar soms....dan doe ik het toch in een opruimwoede en heb er nadien altijd spijt van.....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuke vondsten...ik vindt die leren riem mooi zeg.
    Fijne Avond.

    Groetjes,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een leuke dingen heb je meegenomen, Peetje!
    De riem die Madammeke heeft gekregen vind ik prachtig.
    Wat leuk om even met het licht te spelen. Daardoor komen de beelden prachtig uit.
    En met al deze mooie dingen kun je nog een mooi nagenieten van je vakantie!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtige spullen heb je meegenomen uit betalen. Ik ben weg van je oude beeldjes en de kegels. Heel mooi.

    Lieve groet Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh wat een gave spullen bij elkaar! Die foto met die lichtval op je maria-beeldjes is zo mooi! En die riem...die is echt zo prachtig, die zou ik ook direct mee hebben genomen! Wat heb je hem gaaf gestyled zo, echt een supermooie blikvanger!
    Liefs, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heerlijke vondsten, wat ben je goed geslaagd, Peetje.
    Prachtige mode in de jaren '20 hè, echte Art Deco.
    Zelf kwam ik onlangs bij de kringloop een grote stenen pompoen met 3 kleintjes tegen, die ik meegenomen heb en geheel toevallig vanmiddag een ander kleurtje gegeven heb.
    Warme groet, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuk he die vonsten uit Frankrijk. Natuurlijk kun je hier in Nederland genoeg Franse brocante kopen, maar toch, als je het zelf hebt gevonden in Frankrijk, maakt het dat toch nog een beetje specialer. Een herinnering aan de zomervakantie 2015!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Peetje wat een mooie vondsten.
    En wat een gezellig tafeltje is het geworden.
    De poer vind ik ook leuk;-)

    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Leuke dingen heb je gekocht. Op dat tafeltje staat het heel goed. Ik zag ook de pompoenen, ik denk erover om die te gaan verven, echte dan. Wie weet zie je het nog een keer voorbij komen op mijn blog... Groetjes, Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  18. mooi brocante sfeer!
    prachtig dat zonlicht zo, daar kun je echt van genieten:)
    ik vind die riem echt heel gaaf, stoer.
    geniet van je hoekje
    groetjes, Inge R

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een keuken hoekjes weer zo....prachtig de zon liefs van mij x

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een heerlijke sfeerplaatjes!

    Groetjes, Inge
    de knotwilg

    BeantwoordenVerwijderen