woensdag 14 oktober 2015

Herfst-tinten


Als de dagen weer gaan korten en het buiten steeds wat kouder wordt, krijg ik altijd de 'kriebels' om te gaan tikken...En daarbij bedoel ik niet op mijn toetsenbord (hoewel ik eerlijk gezegd daar nu ook vaker te vinden ben, dan in de zomer ;-).
Nee, het tikken van de breipennen!

Bij de Z.eeman kocht ik knotten garen in een petrol-kleur, een mooie herfstkleur dit jaar. Op pennen no8 (lekker snel) breide ik in gerstekorrel, deze heerlijke plaid.
Hij is niet zo zwaar als de beige plaid met kabels, die ik vorig jaar breidde (je ziet 'm nog net op de hoek van de bank liggen). Als je meer wil zien (klik) hier. Die is heerlijk voor de écht koude dagen, terwijl deze petrol-kleurige net de 'kou' van je benen haalt. 

Om het af te maken haakte ik er nog een sierrandje aan.


Hij is ook niet zo groot, waardoor hij zelfs als een stola of omslagdoek is te dragen.

Mijn 'Madammeke' showt het even. Hoewel ik er wel bij moet zeggen dat de omvang van dit Madammeke aan de magere kant zit en hij bij mij dus niet zo ver naar beneden hangt....ehum...


Ik ben niet zo van de patronen (heb ik meestal geen geduld voor) maar als je ruim 100 steken opzet (breinaald no8) en deze in gerstekorrel breit (1r,1l,1r,1l enz.) en de volgende naald net omgekeerd (dus verspringend) en naar behoefte de lengte aanpast, dan nog met haaknaald no6 een randje eraan zet (ik koos voor 2 stokjes, 1 losse, 2 stokjes, 1 losse enz.) en dit als een schelpenrandje aan de gebreide plaid haakt (ik haakte drie van zo'n rijen) heb je al snel deze heerlijke plaid op je benen liggen. Of je vraagt je moeder....hihi. 

Om in herfst-tinten te blijven, haalde ik uit de tuin deze mooi verkleurde hortensiabollen en zette ze in, met krijtverf geverfde terracottapotjes. Wel zette ik er eerst een glaasje in met een bodempje water, zodat de hortensiabollen de kans krijgen om mooi in te drogen. Achter de 'normale' hortensiabollen zie je nog de bol van de Annabel. Deze is al mooi ingedroogd op die manier en blijft nog heel lang die frisse lichtgroene kleur behouden.

Nog een tip: schud ze even uit zodat alle spinnen, oorwurmen en slakken wakker geschud worden en naar een goed heenkomen kunnen vluchten (en dus niet over je tafel wegkruipen....).

Ik wil dit ook eens gaan proberen in de XL-versie,
 met grote potten, maar ja, daar zitten buiten de zomerbloeiers nog in. Even wachten op de eerste vorst...

En zo komt toch steeds meer de herfst binnen...


Liefs, Peetje

23 opmerkingen:

  1. Gezien de regen en de kou is het nu ook echt herfst, dus dan is zo'n mooi en niet al te zwaar plaid heerlijk om mee op de bank te kruipen. Het wordt op een gegeven moment toch wel een behoorlijk gewicht op de naalden lijkt mij. Toen ik een tijd geleden annabellen uit de tuin had gehaald en op de vaas had gezet, zag ik er een paar dagen later een mooi kunstwerk naast. Er was inderdaad een spin mee naar binnen gekomen, ze zitten soms onder het blad zo goed verstopt dat je ze niet goed ziet. Toch maar weer snel buiten uitgezet...daar worden zowel de spin als ikzelf blijer van, al ben ik er niet bang voor.

    Ik wens je een fijne dag! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik zou willen dat het mij ooit geleerd was, breien en haken... maar helaas...
    Gelukkig voor de niet handigen onder ons, verkoop ik ze gewoon in onze shop ;-)
    toevallig ook in zo'n stoere petrol kleur en mooi oud roze... zalig die plaids en dekens in de winter!

    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk om te zien wat je gem(h)aakt heb, Peetje! Een heel mooie kleur ook, echt herfst-achtig! Geniet ervan..

    Lieve-Groetjes,
    Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie stola, Peetje, hij staat goed op je madammeke. Als kleed is hij ook mooi hoor :-) Lekker warm en hij staat ook nog eens goed op je bank.
    Vroeger haakte ik veel en breide ik ook nog wel eens wat - als het maar niet al te moeilijk was. Misschien zou ik het ook weer eens moeten doen.
    Ik wist helemaal niet dat je een bakje water onderin een pot moest zetten om bloemen te laten indrogen. Wel dat er ongedierte in kan zitten, brrrr. Ik had dit ook met berenklauwen, die ik daarna snel afgevoerd heb.
    Fijne dag, warme groet, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi kleedje gebreid.
    Mooie kleur ook.

    gr. anita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Iedere keer neem ik me voor om ook een plaid te gaan breien...maar het komt er niet van...druk met vanalles en nog wat...en 's-avonds zie ik het niet meer zo goed....
    Mooi is die van jou geworden...daar ga je veel plezier aan beleven.
    Fijne avond.

    Groetjes,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk zo'n warm plaid en dubbel plezier, eerst het breien ervan en daarna de warmte op je benen:)
    Ik heb de plaids ook weer op de bank gelegd, we zitten ineens in de herfst en zo koud al brr...
    Gezellig die gedroogde hortensia's, ik heb er ook een aantal potten mee gevuld.

    Liefs, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heerlijk zo'n warme plaid zelf maken. Het is er echt weer voor. Lekker op de bank met een kop thee of koffie. Je hortensia potjes vind ik ook erg leuk.

    Groetjes Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijk zo'n warme zelfgebreide plaid , alleen dat zelf maken ,ik heb er geen geduld meer voor.
    Ook word ik nerveus van die priemen onder mijn armen en het aan mijn moeder vragen is zeker geen optie , hahaha.
    Mooi jouw potjes met de hortensia's , ik heb de mijne echt te ver laten verwelken.
    Fine avond , lekker onder de plaid
    Christel , Garcya's place

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat zijn je hortensia's nog mooi. Je kunt er op deze manier nog een poosje van genieten!

    Groetjes, Inge
    de Knotwilg

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat is je deken mooi geworden, breien..gaaf!
    Ook de kleur is prachtig in je huis!
    Leuk he, de herfst in huis halen, je hortensia's staan nog mooi,
    Gezellig dat je een bakkie bij me deed;)
    Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat is je plaid mooi geworden! Leuke kleur ook, heb gisteren toevallig een tuniek gekocht in deze kleur, ik hou er van! Plaids zijn zeker niet overbodig met deze kou. Leuk ook die hortensia's in die potjes!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb vroeger veel truien gebreid. En sinds jaren heb ik de naalden weer opgepakt, maar ik moet zeggen dat het me niet meer zo vlot afgaat en een gerstekorrel waag ik me al helemaal niet meer aan :-) Je hebt er een heerlijk warme omslagdoek bij!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik vind je plaid super! Misschien ga ik m'n moeder eens lief aankijken. Als omslagdoek is hij ook erg leuk.
    Groetjes,
    Barry

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heerlijk toch de herfst in huis....beter dan buiten...brrrr het is koud en nat net terug met Trevor.....mooie sjaal hoor ....fijn weekend liefs Rus s

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ria x ...moet het zijn....grrrrrr iPad..!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een heerlijke deken heb je gemaakt. En in een prachtige kleur ook.
    Ik was hier niet zo slim om de hortensia's uit te kloppen dus de slakjes wandelden hier over de tafel. :-))
    XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Peetje,
    Ik lees 'herfsttinten' en verwacht gelijk oranje en rood en zo, maar dan zie ik een prachtige kleur blauw. Wat is dat een mooie omslagdoek geworden zeg. En hoe simpel kan het zijn. In gerstekorrel gebreid op een lekker dikke naald. Heerlijk toch...? Echt wat een mooie kleur zeg...
    Je Hortensiabloemen zullen vast heel mooi indrogen op deze manier. En zo heb je vanzelf nog wat meer van die prachtige herfst in huis gehaald. Heerlijk sfeervol.
    Wat is het al koud steeds hè, echt van die waterkou. Ik vind het niet zo lekker hoor zo, heb liever een zonnetje, maar die gaat morgen geloof ik weer terugkomen. Ik hoop het...
    Fijn weekend,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Je plaid ziet er lekker cozy uit en wat een mooi kleur. De herfst styling is ook prachtig en ja zo mooi de bloemen uit de tuin...maar de beestjes erin...jakkes...alles wat kruipt binnen...dat vind ik zo vies..Maar wat ziet het mooi uit en ik ben benieuwd of ze deze kleur blijven behouden, mij lukt het nooit zo goed....fijn weekend en lieve groet van Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hij is prachtig geworden! Ik was tijdje geleden ook met haken begonnen, zou een plaid moeten worden...... maar de wol haakte niet lekker, de draad ging splijten, kreeg hem niet "doorgehaald" ....enfin....lang verhaal. Ligt nu in een hoek, hihi.
    Heb nu een post klaarstaan met iets heel anders, heb het maar opgegeven!
    Maar jij hebt er iets heel moois van gemaakt! De kleur is niet zo mijn smaak, maar past in jouw interieur, en hij is multi-inzetbaar:als plaid en omslagdoek!
    Fijne zondag!

    Liefs,Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Prachtig kleed (of omslagdoek), erg mooie kleur, zo mooi ook bij wit en grijstinten.
    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Prachtige omslagdoek, zo mooi, ben gelijk verliefd.
    dank je wel voor je lieve berichtjes bij mij :) hele fijne dag
    Kram uit Zweden, Marion

    BeantwoordenVerwijderen