maandag 19 oktober 2015

Herfstgeuren en een beetje horror...(met een knipoog)



De herfst bestaat niet alleen uit prachtige kleuren, maar met de komst van dit seizoen komen ook allemaal lekkere geuren uit de keuken!


De appelboom in onze tuin hangt vol met lekkere appels.
 Dit jaar zelfs heel veel!
Terwijl de perenboom het liet afweten met maar hier en daar een peertje...


Ik ben niet zo'n voorstander van spuiten in de tuin, maar dan krijgen de wormpjes en kanaalgravers natuurlijk (letterlijk en figuurlijk!) wel de kans om hun gang te gaan in deze appels. Het is dus geen appeltje om zo in te bijten. Want zeg nou eerlijk, niks erger dan de helft van een worm uit je appel te zien steken, waar je net je tanden in hebt gezet...jakkie!
( Eventuele beelden die nu op je netvlies komen, zijn geheel voor eigen rekening, hihi)


Dan kijk je toch liever naar dit landelijk tafereel!


De geranium bloeit hier nog prachtig!
Ik hoop dat ik deze soort voor volgend jaar kan overhouden. Hij is nu langzaam aan het afsterven, dus binnenkort gaan ze lekker 'warmpjes' overwinteren in mijn atelier.



Mooi gekleurde appeltjes die ik in de keuken in stukken snij en samen met kaneel en een beetje suiker in een grote pan, opkook en daarna met de staafmixer tot moes vermaal...niet helemaal fijn, want wij vinden het wel lekkerder als je nog iets van stukjes appel tegenkomt. Meer een compote.
En dan mogen de appeltjes (of wat er van over is) gezellig achter glas naar buiten kijken...


Met servetten van de I.kea maak ik leuke afdek-rozetjes voor om de deksels die ik met katoenen binddraad (Dille&Kamille) vast zet.
Ziet er toch nét wat leuker uit.


En zo komt een appeltje uit de tuin,
 vermalen tot moes, aan zijn einde...
Het leven is hard...

Maar wij kunnen wel genieten van
 een heerlijke, naar kaneel geurende, appelmoes.

Ik begrijp nu waarom de peren het dit jaar lieten afweten...hihi.



Liefs, Peetje

24 opmerkingen:

  1. Heerlijk! Ook ik heb al pannen vol appels gekookt. Alleen gaan ze bij mij heel simpel in bakjes de vriezer in ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker hoor......je bent zo'n grapjas...hihihihihi...fijne week hoor liefs Ria x

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik was voor wat betreft de horror op het ergste voorbereid, maar heb hier geen problemen mee hoor...ik hou in dit geval wel van beeldende verhalen, dan weet je meteen wat je je er bij voor moet stellen hihi. Heerlijk om de komende maanden nog te genieten van de zelfgemaakte compote.

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed dat je zei dat de horror met een knipoog was, want ik vind dat de appels er aardig gaaf uitzien.
    Heerlijk zelfgemaakte appelmoes en nog een voorraadje in het verschiet. Lekker!
    Fijne week gewenst!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lekker zeg, appelmoes van eigen boom. Ik ben gek op appelmoes.
    Maar ook een appeltaart op z'n tijd is niet te versmaden.
    Leuke foto's, ik krijg zin in appels.
    Groetjes,
    Barry

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij spuiten ook niet, met hetzelfde gevolg , brrrr.
    Daarom ook potten appelmoes voor een hele winter , mmmmmmm.
    Wat staan jouw geraniums nog mooi zeg , mijn zomerbloeiers staan er triest bij .
    Groetjes
    Christel , Garcya's place

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuke post, ik heb dit jaar ook veel appels van onze kleine boom. Heb al verschillende appeltaarten gebakken. Voor de lijn niet zo best. Goed idee dus om van het restrant appelmoes te maken. Kun je het in de potten goed bewaren? Hoe doe jij dat?

    Groetjes Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eigenlijk hetzelfde als bij jam. Alleen gebruik je nu geen gelei-suiker om de boel in te dikken, dat doen de appels zelf wel. Wel de potten goed schoonmaken met soda (ook de deksels goed nakijken!) en goed naspoelen. Of je laat ze op het heetste programma van de afwasmachine meelopen. Het goedje gaat dan gloeiend heet in de potten, deksel erop en omgekeerd laten afkoelen. Je kunt het goedje ook invriezen in plastic bakjes, dat is een persoonlijke smaak. Ik prefereer potten. Succes!
      Liefs, Peetje

      Verwijderen
    2. Hoi Roelie,
      Ik kook ook altijd appelmoes en bewaar het in potten, dit gaat heel goed.
      Appels schillen en in stukjes snijden, met ietsje (echt een ietsje maar) water opzetten, wat suiker of agavesiroop en heel veel kaneel (als je hiervan houdt tenminste) en dan laten koken tot het de gewenste dikte heeft (of de moes fijner pureren). Regelmatig doorroeren en het vuur niet al te hoog zetten als het eenmaal aan de kook is.
      Even proeven of het zoet genoeg is, anders er nog wat suiker bij doen.
      Zorg voor gereedstaande schone potjes, deze vol appelmoes doen, deksels erop en ze dan 5 minuten op de kop zetten. Daarna kun je ze omkeren en laten afkoelen. Ik bewaar ze daarna zeker drie maanden in de koelkast, maar elders op een koele plek zal ook geen probleem zijn.
      Groet, Gerda

      Verwijderen
  8. Wat een aandoenlijk peertje!
    Je appels maken het méér dan goed, ze zien er prachtig uit. Heerlijk hè, die zelfgemaakte appelmoes/compôte, met heel veel kaneel. Ik ga deze week ook weer de nodige appels koken en verder verwerken. Pureer ze alleen niet, laat ze alleen wat inkoken, dat is voor ons fijn genoeg.
    Appelmoes, appeltaart, appelcake, mmmmmmm
    Je geraniums staan er zeker nog goed bij (mooie kleur ook), succes met het overwinteren. Ik ben daar niet zo'n ster in.
    Zoals je op mijn blog hebt kunnen lezen, is het een beetje een zielige plantenvertoning op ons terras. Daarom gisteren maar wat nieuwe plantjes aangeschaft om in de bakken te doen.
    Warme groet, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mmm..helaas vinden ze hier de goedkope supermarkt appelmoes lekkerder..snap je niet he?
    Maar zelf ga ik voor jouw variant, zonder worm graag!
    Altijd mooi herfstappels op de foto!
    Hebben jullie ook vakantie?!❤

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Afgelopen week heeft manlief zich ook weer over de appeltjes ontfermd ......2 appeltaarten gemaakt: heerlijk! En ik heb de appelmoes gemaakt: niet zoveel als jij want de appels moeten gedeeld worden met onze zoon ( de eigenaar van de boom) Ik maak ook meer appelcompote, zoveel lekkerder als je de appels nog proeft en dan met veel kaneel!! Mmmmm.
    Ik doe de appelmoes altijd in de diepvries maar zo ziet het er wel veel leuker uit!

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat ziet er wel heel leuk en lekker uit.

    Groetjes Joke/

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat ben je goed bezig met al je eigen creaties. Het plaid ziet er prachtig en warm uit en de appelmoes uit eigen tuin is natuurlijk een feestje om te eten. En ziet er zo leuk uit met de servetten! Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat heerlijk hè Peetje, appelcompote van eigen appelen. Vorig jaar maakte ik ook nog een paar potjes. Maar dit jaar hebben de beestjes de appeltjes massaal gevonden en geven we de restanten van de appels aan de kippen, die ze ook heerlijk vinden. Wel liggen er een hoop peertjes te wachten tot ze gestoofd kunnen worden. Die zijn al geoogst maar ik heb nog geen tijd gehad er wat mee te doen. Waarschijnlijk wel deze week. Mmmm dan gaat het hier binnen weer zo heerlijk ruiken...
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mmmmmm.heerlijk hoor! Kun je lekker lang van smullen!
    Had verwacht dat je zou afsluiten met: Liefs,Pee(r)tje.....haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Superleuk lijkt mij dat, appelmoes maken van je eigen appeloogst. Ik krijg nu spontaan zin in appeltaart, ik denk dat ik die deze week ga maken met de kinderen!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heerlijke geuren en prachtige kleuren die ook hier de keuken vullen.. zo lekker!!

    Liefs, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Lekker!!! Wat goed van je om er wat leuks van te maken! Ik ben altijd meer praktisch..hahah. Zit het in de pot..? Mooi dan direct zo de kast in...dit is wel veel gezelliger!!
    Groetjes Cora

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een heerlijke post, letterlijk en figuurlijk! Ik heb ook zoveel appels dit jaar. Heerlijk om in te bijten. Spuiten doe ik ook niet, maar dat houdt het spannend toch? Gratis vlees. Groetjes, Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een lekker verhaal, afgezien van de worm. Je zal er een stuk vanaf bijten. Brrrr. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een mooie appeltjes heb en ja de boom hangt aardig vol zo te zien. Ik ga morgen denk nog een lekkere appelcrumble maken, mmmmm...

    Groetjes, Inge
    de Knotwilg

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Een heerlijke herfstpost Peet en wat een lekkere appeltjes uit de tuin. Een rieten mand met appels geeft mij al een heerlijk gevoel en wat krijg ik zin in die zelfgemaakte appelmoes..mmmh...lekker met kaneel en zo leuk in de potten...een heel fijn weekend en een lieve groet van Marjon

    BeantwoordenVerwijderen