maandag 5 oktober 2015

Lampionnetjes, lantaarntjes en lampen...


Mijn krans aan de voordeur gaat met de seizoenen mee. Niet de takkenkrans zelf, die blijft steeds hangen, maar de 'versiering' wisselt.  Het houten hart-bord met 'welkom' blijft ook hangen, samen met het witte houten hartje dat ik ooit eens maakte van een restje hout. De zomerse bloemetjes-guirlande heeft nu plaats gemaakt voor de Chinese lampionnetjes-guirlande, helemaal passend bij de herfst. 

Omdat onze voordeur direct aan de stoep ligt en we dus geen voor-tuin/pad hebben is dit ook meteen de enige uitspatting waar ik me aan de voorkant kan uitleven. Onze stoep is ook nog eens niet zo breed, dus een mooie pot met plant gaat het ook niet worden (wel geprobeerd jaren geleden, maar als je telkens de scherven moet opruimen gaat de lol snel over). Gelukkig is het besef van groen in de straat wel steeds meer aanwezig en ontspringen, daar waar het kan, toch nog kleine geveltuintjes. Ikzelf zie nog wel eens een mooie klimhortensia tegen onze muur, maar manlief is er niet zo'n voorstander van i.v.m. onze oude 'geknipte voegen', typisch voor ons huis uit 1932. Maar misschien heeft iemand ervaring met een klimmer én oude voegen? 

Ondertussen versier ik onze deur dus wel. Dit zijn trouwens 'echte neppers', deze lampionnetjes. Ooit eens jaren geleden gekocht bij B.lokker. Het waren twee kleine kransjes, waarschijnlijk bedoeld om een dikkere kaars. Maar ik koppelde de twee aan elkaar en heb nu een passende guirlande voor mijn takkenkrans. 

Dat we geen voortuin hebben wordt ruimschoots gecompenseerd met een diepe achtertuin. In deze tuin veranderd de herfst langzaam de begroeiing in een typische herfsttooi.

Het licht is ook anders. Ik hou er van...



 In de zuilen, waar in de zomer de vlijtige liesjes welig groeiden en bloeide heb ik nu gewone klimop geplant, omringd door twee stoere 'sprokkel-takken-kransen' die ik kreeg van mijn kinderen voor mijn verjaardag. De zuilen zijn ondertussen aan een opknapbeurt toe, maar dat stellen we maar even uit tot het voorjaar...misschien zelfs met een ander kleurtje...





 Ik ben fan van klimop, zoals jullie zien. Een no-nonsens-plant die een prachtige rust uitstraalt. Zeker met het mooie mos in de gietijzeren potten een mooie combinatie.


Op de veranda mijn nieuwste aanwinst: de zwarte rotan-stoel van het grote zweedse merk. Gekregen van manlief (tuurlijk na een hint  ;-)) voor mijn verjaardag onlangs. Ik ben er ontzettend blij mee. Mijn smaak is aan het veranderen, meer naar het stoere vintage, waar veel zwart accenten de boventoon voeren, gecombineerd met hout en andere natuurlijke materialen. Het wit blijft bij mij ook ruimschoots aanwezig, als basis.

 Bij C.ranenbroek in Landgraaf kocht ik deze mooie zwarte lantaarn (en de grote mand die ik al kocht voor de kerstboom- tja, soms moet je wel erg vooruitdenken als je tegen een precies passende mand voor de kerstboom-standaard loopt, hihi) en samen met mijn herfst-setje in het metalen draadmandje een leuk stilleven samen, zeker als 's avonds de kaarsjes aan gaan.


 Ook hier vind je de Chinese lampionnetjes, maar dit zijn echte (gedroogd).



 En dan nu over de lamp.
In een oudere post (klik) vertelde ik jullie al over onze mooie glazen lamp die sneuvelde nadat het peertje uit elkaar spatte. Sindsdien was ik op zoek naar een vervangende bokaal. Aangezien ze nogal prijzig zijn, stelde ik de aankoop steeds uit. Gelukkig maar, want een paar maanden geleden liep ik in de kringloopwinkel tegen dit glazen exemplaar aan. Er zat wel nog een lelijke metalen kleur (oranje!) stang en kapje aan. Maar die hadden we gelukkig ook niet nodig, want die was nog prima van de oude.


 
 Mijn hart maakte weer dat bekende sprongetje. Maar ja, de kringloopwinkel kennende zal hier ook wel een flink prijskaartje aanzitten...Er zat geen sticker op, dus vragen aan een medewerker. Nou, dat sprongetje kon ik dus gerust maken (je kent het wel: geen krimp vertrekken bij het horen van de prijs, hihi), want voor een schijntje ging deze bocaal mee naar huis, hopende dat ie paste op het koperen frame.

 En dat deed ie! 
Hij geeft 's avonds nog een mooier licht dan de oude.

  En zo zijn we weer bij de voordeur,
 maar dan aan de binnenkant.

Ik wil jullie nog heel hartelijk bedanken voor alle lieve, ontroerende reacties op mijn vorige post. Dát is wat ik bedoel met die warme deken in blogland...werd er stil van...
Dikke knuffel xxx

Liefs, Peetje





29 opmerkingen:

  1. wat goed zeg van die lamp! mazzel:) leuk zo je veranda, mooie combi, en die stoel is leuk!! de kleur van dat blauw is ook mooi, weer eens wat anders dan de sobere stijl die ik zelf heb, daarom geniet ik juist weer van dit soort posten, gezellig!
    groetjes, Inge R

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke stoel heb je gekregen zeg . Deze zie ik ook wel zitten .
    Met de lamp heb je ook geluk gehad , en dan past hij nog ook . Het kan soms echt eens meevallen in de kringloop.
    Fijne dag nog
    Christel , Garcya's place

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zoals altijd heerlijk om te lezen.
    Tip voor klimhortensia: draadgaas

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige tuin hebben jullie toch!
    En die zwarte stoel past daar prachtig in.
    Wat een mazzel met de lamp, dat zijn dan toch echt de leuke dingen.
    Geniet nog van het mooie najaarsweer!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk dat je de krans met de seizoenen mee laat draaien, ook handig voor de buurt...een blik op jullie deur vertelt meteen in welke periode we zitten ;-). Haha...dat kringloopgedrag ken ik maar al te goed, ik had dat laatst ook met een mooie kruik. Daar word je toch helemaal blij van!

    Ik ben wel eens benieuwd van welke stijl ik over bijvoorbeeld twintig jaar hou. Het mag van mij nog even duren maar wie weet is mijn smaak dan ook wel weer heel anders dan nu. Je hebt een mooie stoel cadeau gekregen!

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuke spulletjes allemaal ...leuk je stoel....liefs fijne week hoor ..tot gauw !..x

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een heerlijk plekje, zo lekker in zo`n prachtige zwarte stoel. Herfstzonnetje, kop thee erbij. Heerlijk!
    En wat een geluk met de ganglamp! Trouwens.. het had maar zo onze gang kunnen zijn :-) Hij lijkt er erg op nl. :-))

    Groetjes van Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha, sinds verleden jaar heb ij naast de voordeur een klimhortensia, wij hebben ook geen voortuin;)
    Ik heb eerst een houten frame aan de muur gehangen en daar klimt de hortensia nu door heen.
    Hij woekert niet zo als klimop.
    Staat wel gelijk een stuk gezelliger, ook heb ik een klein bankje op de gemeentestoep gezet, vast aan de muur, evenals de spullen die er op staan..
    Ik merk ook dat mn smaak veranderd, van kleine friemelbrocante word ik onrustig, dus flink de bezem erdoor!!
    Mooi je stoel en je lamp, top!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha, sinds verleden jaar heb ij naast de voordeur een klimhortensia, wij hebben ook geen voortuin;)
    Ik heb eerst een houten frame aan de muur gehangen en daar klimt de hortensia nu door heen.
    Hij woekert niet zo als klimop.
    Staat wel gelijk een stuk gezelliger, ook heb ik een klein bankje op de gemeentestoep gezet, vast aan de muur, evenals de spullen die er op staan..
    Ik merk ook dat mn smaak veranderd, van kleine friemelbrocante word ik onrustig, dus flink de bezem erdoor!!
    Mooi je stoel en je lamp, top!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooie glazen lamp heb je gevonden zeg, prachtig. Ook elke foto's van je tuin eb je lampionnetjes.

    Groetjes Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heerlijk zo'n seizoenskrans. Ik heb er jaren eentje in de keuken gehad.
    En had jij even een gelukje met de lamp! Mooi! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Peetje,
    Je krans aan je voordeur is super leuk. Echt of niet, hij staat geweldig gezellig. Jullie achtertuin is trouwens echt een juweel, dat valt me telkens weer op als je er over post.
    En die stoel, die zwarte, wat een leukerd is dat.
    Je hebt echt een prachtige lamp gevonden. Dat sprongetje heb je buiten zeker nog even gemaakt haha...
    Fijne avond,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat staat de lamp mooi in de gang. Leuk zo'n mazzeltje he? En de krans staat ook leuk. Echt een idee om hem steeds weer aan de passen aan het seizoen.
    Wij hebben in de achtertuin een klimhortensia staan. Ik ben er gek op zelfs nu met de uitgebloeide bloemen vind ik hem ook iets hebben.
    Lieve groet Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Je mag dan wel geen voortuin hebben, jullie achtertuin maakt het méér dan goed, prachtig gewoon.
    Wat een mooie stoel heb je gekregen, hij staat geweldig.
    Jouw kringloopvondst staat mooi in de hal, gelukkig maar dat ze ook nog wel eens iets 'voor weinig' wegdoen. Wij hebben ook zo'n stijl lamp in onze hal.
    Ook hier de kransen tevoorschijn gehaald, al heb ik er geen lampionnetjes in. Om heel eerlijk te zijn, er zit nu nog helemaal niets in :-)
    Warme groet, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een leuke tuin heb je zeg! Genoeg leuke plekjes om te zitten in ieder geval en mijn tuinvrouwenhart klopt altijd sneller wanneer ik zie dat mensen groen in de tuin hebben ipv veel steen! Heerlijk!
    En die lamp....geweldig mooi! Wij hadden er ook zo een die in het huis hing toen we het kochten, tijdens de verbouwing zijn we daar heééé'l voorzichtig mee geweest om hem weer op te kunnen hangen.
    Je snapt het al......de dag voor de verhuizing ging ie stuk! Zo jammer!

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik zou het niet erg vinden als we geen voortuin hadden, als dan maar wel de achtertuin groter zou zijn. Onze voortuin is tien meter, maar daar staat de auto ook op hoor, door de uitbouw is onze achtertuin kleiner geworden, maar ach.. ik ben toch niet zo'n tuinierster, niet zoals jij in ieder geval. Volgens mij is jullie tuin altijd keurig, ik moet echt binnenkort de tuin winterklaar gaan maken, maar het is niet mijn hobby. Wauw wat fantastisch zeg jouw kringloopvondst, zo'n euforisch gevoel he als je zoiets vindt voor weinig geld!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hier ook een herfstdecoratiebij de voordeur. Heb een groene tak van een eikenboom uit het bos meegenomen en aan de voordeur opgehangen, lijkt een beetje op een festoen.Simpel en leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mijn voortuin is heel groot, dus geen decoratie aan de deur. De tuin is de decoratie! Slim wel die nep lampionnetjes. Anders verkleuren ze zo in de zon. Je lamp is perfect! Helemaal goed. Soms moet je een beetje geluk hebben. Ik kocht mijn hanglamp in Frankrijk in een brokaten winkel

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een gezellige post weer! Wat een mazzel had je,dat de bokaal precies paste. hij is prachtig.
    Ik heb vandaag ook 2 kransen bij de Kringloop vandaan gehaald, eentje voor binnen, en eentje voor de voortuin, alleen niet aan de voordeur.Doe ik misschien alsnog! Je stoel is heel mooi, je hebt er een sfeervol hoekje van gemaakt.
    Groetjes,Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  20. wat een mooie lamp zo zeg! en jou gedicht ik heb het nog gelezen ik ben er wel even stil van.
    lieve groetjes Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Super leuk je tocht zo langs en door jullie huis! Die lamp is echt n plaatje.

    Groetjes,
    Alberta

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Super leuk je tocht zo langs en door jullie huis! Die lamp is echt n plaatje.

    Groetjes,
    Alberta

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Super leuk je tocht zo langs en door jullie huis! Die lamp is echt n plaatje.

    Groetjes,
    Alberta

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Nou je mag dan wel geen voortuin hebben die achtertuin maakt alles goed! Ik hou ook van klimop, eigenlijk meer van groen dan bontgekleurde bloemen in de tuin. Wat een mazzel die lamp en dat het paste! Mooi je zwarte accenten, hou ervan. Liefs Pascale

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een heerlijke post om te lezen, ik ga je volgen! Je lamp vind ik super mooi!
    Groetjes Cora

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Peetje, blijkbaar heb ik je vorige post gemist ...héél aangrijpend !
    Wat een prachtige herfsttuin heb je, zo mooi met al die prachtige
    spulletjes... wat gezellig ,hopelijk komen er nog wat mooie herfstdagen
    zodat je nog van dit alles wat kan genieten !
    héél fijne dag nog
    Liefs Kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik heb je vorige post gemist.. net teruggelezen.. wat heb je dat mooi geschreven..
    En wat heb je een gezellige tuin, heerlijk om daar in je mooie zwarte stoel te zitten ook nu in de herfst met een lekkere warme trui en een kop hete thee of chocolademelk:)
    Ik vind je hal ook heel gezellig en leuk die fotowand!

    Liefs, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Daar wordt je toch blij van... van zo'n vondst bij de kringloop.
    Ik ben ook nogal van planten tegen de gevel zetten, moet je mijn vader horen....
    Maar ja, ik heb niet van die mooie knipvoegen.

    Groetjes, Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat mooi allemaal. En ik ben jaloers op je lamp!

    BeantwoordenVerwijderen