vrijdag 9 oktober 2015

Vannes (Bretagne)


Vandaag neem ik jullie mee naar Vannes. Het werd ruim 2000 jaar geleden gesticht aan de monding van de gelijknamige rivier de Vannes.
Deze stad kenmerkt zich door de vele vakwerkhuizen en autoloze straten die het slenteren door deze oude stad zeer aangenaam maakt. Loop gezellig mee...

 






 




















Dit is een oude wasplaats. 
In de rivier werden de kleren gewassen en daarna op de stenen rand van dit gebouw te drogen gelegd.












Stoer vakwerk contra sierlijk ijzerwerk...






Loop je langs dit museum voel je een heerlijke vochtige waas langs je strijken (en dat was wel lekker met de 'tropische' temperaturen die we die dag hadden, van 25 graden!
Het kwam van een kunstwerk met mosballen die om vernevelingsslangen waren aangebracht.
Het deed ons denken aan een vakantie twee jaar geleden toen we het parfum-plaatsje Grass in Zuid-Frankrijk bezochten (klik). Daar liepen ook vernevelingsslangen dwars over de straten die met een heel licht parfum waren verrijkt. Daar was het nóg meer welkom met temperaturen van boven de 32 graden...






Cider is dé nationale drank hier. Je komt er echt niet omheen. Maar het is ook wel erg lekker om te drinken (mits goed gekoeld). Er zijn verschillende variaties, maar wij vonden de Poire (peren) versie het lekkerst (niet dat we alle variaties hebben uitgeprobeerd hoor...).



En ze zijn zeer trots op hun streek. Zelfs de cola moet eraan geloven. Tja, als je zo'n verleidelijke dame voor je hebt staan...










Hopelijk hebben jullie genoten van Vannes.
Volgende keer hoppen we weer langs de kustlijn en bezoeken verschillende kleine en grotere vissersplaatsjes en ligt het eten zo maar op strand...

Nieuwe volgers hartelijk welkom!


Liefs, Peetje







21 opmerkingen:

  1. Hoi Peetje, heerlijk deze foto's van Bretagne. Ik kan daar zo van genieten, kastelen, oude huizen, wijn en cider. Zalig gewoon. Met het zonnetje buiten vandaag kom in weer in de vakantie sferen

    Groetjes Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij vonden het ook een erg leuk stadje toen we er een paar jaar gelden waren. Vooral de bloemen en de mooie vakwerkhuizen. Leuk weer even terug te zijn! Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk om weer met je mee te wandelen. Ik vind de vakhuizen erg mooi en de grote kerken/gebouwen zijn imposant.
    Jullie hebben echt veel moois gezien in Bretagne

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige wandeling heb je ons laten maken, Peetje.
    Ik ben nog nooit in dit stadje geweest, maar denk dat het er volgend jaar misschien wel van komt, want dan willen we die kant op. Tenminste, zo denken we er nu over hè :-)
    Mooi, die afwisseling in architectuur, stoer, rustiek, imposant, chic, beetje mondain, alles is er te zien. Die zachtblauwe kleur op dat prachtig versierde pand vind ik echt fantastisch.
    Jullie hadden het ook goed getroffen met het weer die dag; ik had nog nooit gehoord van die vernevelingsslangen, best functioneel op een lekker warme dag.
    Heb je nog zo'n leuk ciderfles-kratje meegenomen naar Nederland?
    Fijn weekeinde, warme groet,
    Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lieve Peetje, even een reactie om te zeggen dat ik altijd zo van al je posten geniet. Altijd zoveel mooie foto,s en verhalen, heerlijk om te bekijken en te lezen. Ben zelf wat lui met reageren momenteel en wil je dan ook bedanken voor al je reacties bij mij.

    Alvast een fijn weekend!
    Hartelijke groet van Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ohhh...wat is het hier mooi zeg. Wat dat betreft zijn er nog zoveel plaatsen en streken in alleen Europa al waar ik nog graag naar toe zou willen! Wat kun je dan genieten hè, als je zo ontspannen daar kunt rondwandelen, samen met je gezin!

    Fijn weekend en liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Erg mooi weer allemaal....geniet van een heerlijk weekend liefs Ria x

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jullie hebben een heerlijke tijd gehad zo aan de foto's te zien; mooi!
    Nu tijd om er van na te genieten.
    Fijn weekend, Lydia

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig weer , Peetje .Die huizen doen mij denken aan de huizen in de Elzas streek .
    Leuke streek , er is alles wat een vakantie leuk maakt.
    Fijn weekend
    Christel , Garcya's place

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ook Vannes is prachtig om te zien en fijn dat het weer ook meewerkte.
    Ik heb geen cider geprobeerd in Bretagne, ik durfde niet hihi ;-) ben meer een wijnmens!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Peetje met volle teugen genoten van Vannes...zou gelijk mijn koffers
    willen pakken :-) prachtig !!!
    fijn weekend
    Liefs Kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig! Wat een stad. Genoten van je toer. Groetjes, Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  13. OH.....ik krijg nu ter plekke zin in zomer: ik zie blote jurken en korte broeken! Heerlijk!
    Het lijkt me de moeite waard om daar eens naar toe te gaan, in Bretagne ben ik nog nooit geweest maar jouw foto's smaken naar een bezoek!

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig, prachtig weer, zulke mooie foto's. Wat een prachtig stadje, had ik natuurlijk nog nooit van gehoord. Jullie zijn echte reizigers he.....maar ik ben blij dat ik van al die reislust mag meegenieten....ik wens je nog een fijne zondagavond en een lieve groet van Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat leuk dat je ons even meeneemt naar Vannes door middel van je prachtige foto's! Wat een mooie gebouwen en huizen, zo anders als hier. Fijne week, Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  16. De eerste keer dat ik in in Vannes was was zeker 35 jaar geleden en de laatste keer een paar jaar geleden.
    En altijd weer is het genieten daar. Dus ik heb genoten van jou post erover! En dacht, ik MOET nu echt weer eens een reaktie achterlaten! Groetjes uit Rotterdam en liefs van mij, Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oh, Peetje. Diepe zucht hier. Wat een fijne wandeling was dat. Heerlijk om met je mee te mogen wandelen/kijken. Dankjewel.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een prachtig stadje! Ik heb genoten van je mooie foto's!
    Fijne week. Groetjes van Aleta

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat leuk om terug te zien, wij zijn hier een paar jaar geleden ook geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Zomerse foto's, heerlijk om te zien. Zo kort geleden maar het voelt al zo ver weg....

    Groetjes, Inge
    De Knotwilg

    BeantwoordenVerwijderen