woensdag 4 november 2015

Hortensia-bollen + noten + pompoensoep + vallende blaadjes = herfst


Op de veranda heeft de herfst ook zijn intrede gedaan. 
De schelpen, visjes en stenen van het strand hebben plaats gemaakt voor dennenappels, hortensia-bollen en oude schaatsen...



 Onze hazelnootboom droeg weer overdadig veel vruchten. Overal liggen ze op het terras en in het gras. Leuk als je daar met de grasmaaier overheen gaat...Ik raap ze niet allemaal, maar laat genoeg over voor de dieren in de tuin, die nu hun wintervoorraadje aanleggen.



Van mijn beste vriendin kreeg ik deze opgemaakte pompoen (nog voor mijn verjaardag in september). Maar hij blijft mooi, terwijl het al november is. Wel heb ik de fel groene steentjes die ook op dit zwarte bord lagen vervangen door dennenappels. Toch nét meer mijn ding...




Mijn eerste eigen pompoenen-oogst ligt (naast de appeloogst) in de mand te wachten, om er heerlijke soep van te maken. Gelukkig kun je ze goed bewaren. Twee pannen pompoensoep zijn ondertussen al genuttigd...hmmmm.

Het recept (via AH):

1.2 kg pompoen (kabocha)
2 uien
2 tenen knoflook
250 g winterpeen
3 el olijfolie
2 laurierblaadjes
1 tl komijn (djinten)
1 liter kraanwater
1 groentebouillontablet
2 druppels tabasco
125 g crème fraîche (bekertje)

Snijd de pompoen in schijven. Verwijder de zaden en de draderige binnenkant en snijd met een scherp mes de schil er af.Snijd de pompoen in grove stukken. Snijd de ui en knoflook fijn. Schil de winterpeen en snijd hem in plakken.
Verhit de olie in een grote pan en bak de pompoen, winterpeen en ui 5 min. Voeg de knoflook, laurierblaadjes en komijn toe. Schenk het water erbij en voeg het bouillontablet toe. Breng aan de kook en laat alles in 30 min. gaar worden.
Verwijder de laurierblaadjes. Pureer de soep met de staafmixer en breng op smaak met de tabasco, peper en zout. Roer de crème fraîche los met een lepeltje, zodat deze smeuïg wordt. Schep de soep in diepe borden of kommen en schep er crème fraîche op.

Smakelijk!


  Ik blijf het herfstlicht prachtig vinden. 
Deze foto is heel vroeg in de ochtend genomen. Het beetje heiige licht is zo mooi...






Dit is dat heiige licht dat ik bedoel...
Zicht op de tuin met de tuintafel waar ik het idee heb dat we nét nog hier ontbeten hebben, in de warme zon, onder de parasol om de hitte wat tegen te houden.
Toch is dat al maanden geleden...
Nu ligt de parasol-voet te wachten op volgend jaar en nemen de rood-oranje bladeren het terras over...


En voor mij mag het...Vegen krijg ik niet over mijn hart, zo mooi vind ik het.
Zeker als af en toe de wind er vat op krijgt en de blaadjes in het rond laat dwarrelen.
Wat kan een mens daar toch van genieten! 
Tenminste, ik wel...

Liefs, Peetje




29 opmerkingen:

  1. Jouw hortensia's kleuren prachtig bij/in jouw herfsttafereeltjes. Je hebt er wederom een fantastische veranda van gemaakt, Peetje.
    Ik houd ook van die heiige ochtenden, zo sereen en rustig, heerlijk.
    Leuke pompoen heb je gekregen van je vriendin, ik zou die steentjes ook vervangen hebben :-)
    Je gietijzeren pot en ram staan er goed bij.
    Geniet van de herfst, warme groet, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heerlijk herfst foto's zo met de hortensia's. Prachtig is in deze periode het licht en alle kleuren. Genieten weer. Pompoensoep zijn wij ook fan van, we eten het regelmatig. Lekker makkelijk en super gezond.

    groetjes Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sfeervolle plaatjes, ziet er prachtig uit bij jullie!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat heb je nou toch eens mooi onder woorden gebracht. Zo is de herfst. De foto's erbij, een prachtig blog! Groetjes,Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is heerlijk herfstig bij jou, Peetje! Geniet ervan.

    Lieve-Groetjes,
    Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hey, dat het een plezier is om over die noten te rijden met het grasmachien, kan ik geloven.
    Juist de personen die in de buurt staan riskeren een noot tegen hun hoofd te krijgen hèhè
    Met de oranje kleuren van de pompoenen maakt het heel vrolijk en dat heb ik graag.
    Fijne dag Jilly

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk!! Als de blaadjes gaan dwarrelen, ben ik weer een kind wat vol verbazing stil staat te kijken...zo prachig..ik moet dan altijd aan rie cramer plaatjes denken!
    Groetjes Cora

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ook hoor, heerlijk......En wat is je hortensia prachtig zoveel kleuren.......
    Fijne tuin heb je ook....
    Genieten

    Fijne avond

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat is het heerlijk herfstig in jouw tuin, prachtig! Lekker van genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooie herfstplaatjes!! Ik hou meer van de lente en de zomer, maar de kleuren van de herfst vind ik prachtig...zo mooi hoe alles afscheid neemt van het seizoen. Daar kan ik ook enorm van genieten hoor!

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja,prachtig he,de Hortensia. Ik heb de spullen al liggen om een hortensia krans te maken.
    Kan ik hem mooi aan mijn nep-luikjes hangen,haha!
    Er valt nu zoveel te genieten, en je hebt het heel gezellig gemaakt op de tuintafel. Fijn,als je kunt plukken uit eigen tuin!
    Ik geniet altijd van je posts, en je mag best weten dat mijn interieurstijl door jou een beetje veranderd is ! Fijne avond,

    Groetjes van Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat is de herfst toch mooi......heerlijk alleen zo kort in mijn beleving in de winkel zijn we druk jet de kerst....en word de herfst er uit gedaan zo gek.....liefs Ria x

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een heerlijke herfst mijmeringen...
    Mijn stoepje ligt ook vol, af en toe doen de buurkinderen een poging bladeren te vegen, maar net zo hard ligt het weer vol...als het gaat regenen is het minder...maar nu nog genierten van al die prachtige herfst kadootjes;)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een heerlijke herfst mijmeringen...
    Mijn stoepje ligt ook vol, af en toe doen de buurkinderen een poging bladeren te vegen, maar net zo hard ligt het weer vol...als het gaat regenen is het minder...maar nu nog genierten van al die prachtige herfst kadootjes;)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Peetje net als jij hou ik erg veel van de herfst, al die mooie gekleurde bladeren overal rond,
    voor mij hoeven ze ook niet op-of weggeveegd te worden ik vind ze zo mooi....
    Wat een prachtige sfeerfoto's laat je ons zien wat gezellig herfst bij jouw....
    Héél fijne week nog en alvast een fijn weekend
    Liefs Kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtige herfsthoekjes heb je en laat die bladeren maar lekker liggen.
    Het geeft juist zo'n bijzondere sfeer, het duurt maar even!
    Pompoensoep maak ik ook regelmatig, altijd lekker! Liefs, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dit vindt ik het leukste Seizoen van het jaar...mooie materialen om mee te decoreren, de tuin die verkleurd...binnen weer gezellige Winterse decoratie....ik houdt ervan.
    Mooie plaatjes van de verkleurende Hortensia's.
    Fijne dag.

    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Samen met de lente is dit mijn favoriete seizoen....zo mooi, en inderdaad het licht kan zo mooi zijn...
    Dit jaar blijven de bladeren hier soor omstandigheden ook grotendeels liggen en dat leverd echt hele mooie plaatjes op...J stilleven is echt mooi, en sfeervol...je tuin ziet er ook leuk uit...al is het al bijna winter...ook al zo sfeervol

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ha....heerlijk......een medestander voor wat betreft het blad laten liggen!! Hier in de buurt waar veel bomen staan hoor je niet anders dan bladblazers: mijn allergie! We wonen in een bomenrijke wijk: daar heb je je huis toch op gekozen.....waarom dan dat blad wegblazen?
    Ik hark (hoe ouderwets kan je zijn ) wel het blad weg van het gras.
    Wat ziet het er heerlijk herfstig uit bij je.....mooi ook al die kleuren, echt genieten hè!
    En dan helemaal als het zonnetje er bij schijnt......

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Prachtig...vooral de laatste foto !! Echt mooi..

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een heerlijke herfsttaferelen!
    Ik hou ervan.

    Liefs, gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik hou van de herfst! Wat een prachtig plaatje bij jou op de veranda, mooi hoor! Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Prachtige sfeerplaatjes bij jou op het terras en in de tuin, ik vind het ook zo mooi het 's morgens, dat bepaalde licht...prachtig. Je tuintafel ziet mooi gedecoreerd uit en de hortensiabloemen met hun prachtige kleuren...de bladeren mogen van mij ook blijven liggen, het hoort gewoon bij de herfst...en je recept van de pompoensoep ga ik eens opslaan, ik heb deze soep nog nooit gemaakt...waarom...weet ik niet...fijn weekend alvast en lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat is het gezellig bij jou op de veranda! Je hebt groot gelijk dat je niet veegt, dat doe ik ook niet. Zolang mogelijk genieten van al die prachtige kleuren van de herfst....XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een heerlijke hoekjes maak je toch en die foto's van de tuin zijn ook prachtig !
    Dank je wel voor je altijd lieve reacties op mijn blog. Vind ze altijd erg leuk om te lezen.

    Fijn weekend Peetje en tot de volgende keer,
    hartelijke groet van Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een mooie plaatjes! Kleuren zijn echt prachtig zo met die hortensia's. Heerlijk sfeertje :)
    Fijn weekend!

    Liefs
    Mandy

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat zijn je hortensia's prachtig ingedroogd. Heerlijk pompoensoep. Ik vind het altijd alleen een heel karwei om ze schoon te maken, maar wel weer supergezond!
    Fijn weekeind.

    Groetjes, Inge
    de Knotwilg

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik geniet lekker van jouw sfeertje op je terras, op je tafels, tussen je bladeren... verrukkelijk.
    Fijn weekend,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat een heerlijke foto's zo met dat zonnetje erbij. Je zou haast vergeten dat het al november is

    BeantwoordenVerwijderen