woensdag 18 november 2015

Kaarslicht en overpeinzingen...


De herfst laat zich steeds meer van zijn bekende kant zien:
 regen, storm en (lekker) vroeg donker.
Alleen de temperatuur heeft nog niet door
 dat we in de herfst, bijna winter, zitten.
 Maar dat vind ik helemaal niet zo erg,
 want dan kan de dikke winterjas nog 
aan de kapstok blijven hangen. 
Heerlijk met een vest of omslagdoek naar buiten,
 tenminste áls het niet regent. 
En binnen maak je het gezellig met kaarslicht,
 dé bezigheid van menig blogger!
Hier gaan ook zakken waxine-lichtjes erdoor per maand.
 En dan nog de gewone lange kaarsen...
Ik maak 's avonds een rondje door de kamer 
met de mand in mijn armen waarin ik de cupjes bewaar.
Ook meerdere aanstekers (met die lange stelen) heb ik liggen,
 want er is er altijd wel eentje die weigert.
(Tja, dat zijn nog eens problemen...) 

Bij 'de Weldaad' in Amsterdam kocht ik onlangs dit kroontje.
 Een voorzichtige knipoog naar de kerst...hoewel...
ik vind 'm nu ook al leuk staan...








Van vriendinnen kreeg ik onlangs dit grote
 glazen windlicht van Scent-chips.
Eindelijk een leuke stoere brander!
 Er staat een metalen rekje in:
 onder waar het waxinelichtje in moet en
 bovenin een glazen houdertje waar hun 
wax-geurblaadjes in kunnen.


Het past mooi bij mijn andere 'ruitjes'- glaasjes.
 Die zijn eigenlijk zwart, maar met een lichtje erin 
krijg je een meer bronzen kleur.
Een 'warme' gloed om naar te kijken
 en gewoon te genieten...
veilig in je 'eigen' wereldje...




De stormen buiten zijn ondertussen van een ander soort:
dood en verderf slaan om zich heen.
Waar je je eerst nog veilig waande,
 is dat nu een betrekkelijk begrip geworden.
Het komt steeds dichterbij...en raakt ons dus ook meer.
Terwijl er mensen zijn die dit dagelijks meemaakten...
Wij zijn 'nieuwkomers' zou je kunnen zeggen.
Zeker ook door de 'willekeur'...je zit gewoon
 in een restaurant of op een terrasje, 
geniet van een concert...
Ons dagelijkse 'vanzelfsprekende' leven is ontwricht, 
de onbevangenheid voor altijd weg...
Ook wij denken nog eens na
 voor we onze vakantie voor deze zomer plannen of 
gaan we die hele drukke kerstmarkt in Aken nog wel bezoeken...?

Natuurlijk, je moet je niet bang laten
 maken door de angst zelf. Maar kun je het jezelf vergeven
 áls er wél wat gebeurt...?
Ik vind dat moeilijk...
En dan zijn er nog mensen die hier handig
 op inspringen en door hun uitlatingen
 nóg meer haat zaaien...
praten in termen van 'wij' en 'zij'.
De wereld is veranderd,
maar hij is er niet beter op geworden.


Hopelijk is het nog niet te laat
 en mogen we, overal ter wereld, nog geregeld een glimlach weggeven, zo maar, helemaal voor niets, omdat we nog genieten van alle kleine dingen die het leven toch nog steeds de moeite waard maken.


En ik...?
Ik hoop dat de 'storm' gaat liggen en 
trek mij terug in mijn 'veilige' coconnetje en
 geniet van het kaarslicht dat ik hopelijk nog heel veel jaartjes mag bewonderen, net als alle andere mensen over de hele wereld, die voor hun dierbaren een kaarsje aansteken...

Liefs, Peetje



P.S. Ik ben begonnen aan deze post, gewoon zoals altijd. 
Mooie sfeerfoto's met een verhaaltje erbij.
Maar het voelde niet goed...niet compleet...
Ik maak me zorgen over de wereld.
Mijn mijmeringen daarover heb ik zo goed mogelijk geformuleerd.
Dit hoort ook bij mij, maakt me wie ik ben...
Ach, was het maar zo simpel om even een kaarsje te branden en alles komt goed...Dan zou ik duizenden kaarsjes opsteken...toch?
En ik weet zeker, jullie ook...
was het maar zo simpel...

xxx








26 opmerkingen:

  1. Je voelt hetzelfde als wat ik gisteren voelde tijdens en na het maken van een post..
    Het werd anders dan ik vantevoren dacht, je kan gewoon niet zomaar verder leven, er is iets veranderd en waarschijnlijk zal er nog meer gaan veranderen...daar kunnen we niet aan voorbij gaan.
    Was het maar zo dat liefde en warmte in je eigen huis de wereld om je heen veranderd dan zouden er veel kaarsjes branden...maar we mogen wel voor onze kinderen een veilig thuis maken!
    Je hebt het mooi verwoord, Peetje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Simpel is het niet, mee eens. Je hebt het mooi verwoordt. Groetjes, Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja Peetje, was het maar zo simpel...
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik sluit me helemaal aan bij je mooie woorden, Peetje. Het is afschuwelijk wat er gebeurd is, maar dat geldt niet alleen voor Parijs. Overal ter wereld zijn onschuldige slachtoffers van lieden die menen op deze manier hun idealen na te streven. Ik hoop dat alle ellende tot gevolg heeft dat we des te meer beseffen dat we elkaar nodig hebben om de wereld een vreedzaam voortbestaan te geven, dat er geen sprake hoeft te zijn van zij en wij. Maar de geschiedenis herhaalt zich voortdurend, dus ik vermoed dat het een illusie zal blijven. Maar al dragen wij maar een klein beetje mee met vreedzaamheid en liefde, al die beetjes bij elkaar hebben dan misschien toch een groots effect.

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je hebt een prachtig windlicht cadeau gekregen, Peetje. Geniet ervan.
    Wat ik buitengewoon erg vind, is dat wat vorige week in Parijs gebeurde, elders al heel lang plaatsvindt en we dit als een ver-van-m'n-bed-show beschouwd hebben. Omdat het nu dichterbij komt, maken we ons er druk(ker) om.
    Ik denk dat we waakzaam moeten zijn met ons allen, maar als je alle gelegenheden waar mensen bij elkaar komen mijdt, heb je geen leven meer en word je steeds banger.
    Ik erger me trouwens verschrikkelijk aan al die 'lolbroeken' die bommeldingetje spelen, waardoor ze de hele boel ontregelen.
    Laten we maar een kaarsje branden.
    Warme groet, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je hebt het mooi verwoord. Ook ik wil me niet bang laten maken maar denk over dingen na. En trek me het liefst terug in mijn 'bubbel'. Ik ben het ook met Gerda eens, dit gebeurt al zo lang en zo heftig. Maar wel erg ver weg. Maar ook dat zijn mensen zoals wij. Die het liefst een kaarsje aansteken en in hun bubbel zitten. Laten we hopen dat we noog heel lang van elkaar kunnen genieten, heier en overal....XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik leef helemaal met je Peetje.
    We zijn allemaal aangeslagen door wat er gebeurd is en dan zijn er ook nog mensen die het kennelijk leuk vinden om bommeldingen enz. te doen, waardoor er nog meer verwarring ontstaat.
    Het is nu dichtbij, maar er zijn nog zoveel mensen op aarde die onder allerlei ellende leven als gevolg van tirannie. En al die mensen die niet weg kunnen uit Syrie lijden nu onder alle bombardementen.
    Als de liefde eens zou overheersen! En proberen dat dichtbij al in praktijk te brengen.
    Maar ik kan me je goed voorstellen dat je af en toe een dilemma hebt over wat je wel of niet doet.
    Gelukkig hebben we hier ook een plekje om er met elkaar veilig en warm over te "praten".

    Veel liefs,Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een schatje het kroontje en ook zo leuk gedecoreerd op de poer
    Je hebt het mooi verwoord al die problemen in de wereld als we allemaal meer respect voor elkaar hebben dan zou dat de wereld nog mooier maken.

    Groetjes Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik had het er laatst nog over met een collega, toen we om 1200 op het werk een minuut stil waren.
    Schiphol is natuurlijk een makkelijk doelwit , iedereen kan zomaar naar binnen lopen,en schade aanrichten. Maar ik weiger om daar te lang bij stil te staan, hoewel het af en toe wel door mijn hoofd spookt...
    Het kan overal gebeuren, maar waarschijnlijk gebeurt er niets, daar ga ik gewoon van uit.
    En inderdaad, we maken het in ons "coconnetje" weer gezellig en warm,en liefdevol.
    Over gezellig en warm gesproken, je gelooft het niet, maar ik heb online naar exact hetzelfde kroontje gekeken gisteravond! Hoe toevallig is dat ??
    Het zou zo'n mooi kroontje voor mijn Engel zijn, haha!
    Maar hoe prachtig ik hem ook vind, hij is toch niet helemaal geschikt voor d'r !
    Fijne avond, ondanks alles!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een liefdevolle en warme post Peetje!!
    Het decoreren en gezellig maken lijkt zo dubbel, maar als we alle hoop laten varen, dan wordt het zo triest, we mogen doorgaan voor en met elkaar! Als je een lichtpuntje mag zijn voor anderen, wie weet straal je dit uit en wordt het licht steeds groter!
    Hopen en bidden om vrede voor iedereen, dat is wat we doen, maar bovenal danken voor alles wat ons zomaar gegeven is, liefde voor je naaste en samen genieten!

    Ik wens je veel liefde toe met alle mensen die om je hhen staan!

    Liefs Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik ben het helemaal met jou eens Peet, afgelopen zondag toen ik mijn foto's aan jullie wilde laten zien, dacht ik.....waar ben ik mee bezig....decoratie....brocante...en dat terwijl we vrijdag tot laat in de nacht aan de tv zaten om dit verschrikkelijk nieuws te bekijken. Het was echter niet alleen vrijdag, iedere dag zien we afschuwelijke beelden van oorlogen en veel geweld en ik doe dan soms aan struisvogelpolitiek en wil het niet meer zien. Ieder normaal denkend mens vindt dit verschrikkelijk en wij hopen toch allemaal op vrede voor de hele wereld.
    Ik wil ook nog even je prachtige nieuwe spullen benoemen want de kroon die je hebt gekocht is een beauty, super mooi en niet alleen voor de kerst...Ook het windlicht, zo leuk....laten wij het maar gezellig maken in onze huisjes, met veel lichtjes en warmte....want wij kunnen ook nog genieten van de kleine dingen om ons heen......fijne avond en véél liefs Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Tja...Parijs...vreselijk....ik maak mijn posten altijd ruim voorruit...vreemd genoeg kwam deze quote mooi uit zo.....heb alleen de kaarsjes erbij gezet....bijzonder....maar wat gebeuren er toch een boel nare dingen om ons heen.....vind er niks aan.....liefs van mij fijne dag Ria x

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Vergeet ik nog te zeggen...je hebt er een hele mooie post van gemaakt hoor ...x

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Een prachtige post met mooie woorden Peetje, ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen, het is zo ongelooflijk bizar allemaal bah...
    Ik loop ook altijd met een bak met waxinelichtjes en een gasaansteker door het huis, ze zijn hier ook niet aan te slepen en daar hoeft het niet eens najaar voor te zijn hoor ;-)

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooi verwoord Peetje......
    Laten we hopen dat de toestand in de wereld zich weer stabiliseert.....zo beangstigend allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooie post Peetje, en idd was het maar met een kaarsje branden goed te maken...en toch doe ik het ook!
    Ook hier gaan er zakken doorheen.
    Heb je naasten lief... dat doe ik in ieder geval en ik wil mezelf niet laten leiden door angst.
    Dus zal toch wel naar Amsterdam gaan met m'n zus (zoals we al weken terug hebben afgesproken)...ik wil het gewoon niet NIET doen, dat toegeven voelt als winst voor die terroristen ;-)
    Ik vind de kroon en de brander echt prachtig! Ik ben ook een fervent gebruiker van scentchips maar dit is wel een hele mooie brander!

    Lieve groet, MJ

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Het besef dat het een zegen is om in vrijheid te kunnen leven, drong bij de 1 minuut stilte afgelopen maandag in alle hevigheid tot mij door...
    Wat is het heerlijk om je in je eigen huisje terug te kunnen trekken en het gezellig te maken hè!
    Liefs, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Je hebt het allemaal mooi uitgedrukt , ik voel mij ook bezorgd sinds het is gebeurd .
    En thuis is onze veilige haven , ons coconnetje .

    Ik moest wel lachen , ook hier branden de waxinelichtjes met hele zakken , ik koop er nu bij blokker , die dat 8 uur branden .
    En dat kroontje , echt leuk , al helemaal een kerstige sfeer .
    Groetjes , christel
    Garcya's place

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik ook zou direct alle kaarsjes aansteken......Tja.....bizar.....ben er nog stil van......

    Geniet wel van deze stormen....slaap er zo heerlijk op dus van mij mogen ze duren.......
    Vind je lichtjes erg mooi en sfeervol, hier branden de kaarsjes ook.

    Fijne avond

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik blog even niet, voelt bijna onzinnig die koffiepraat Bij Guusje Thuis na zoveel heftigheid en ellende.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Het woordje 'brocante' in jouw blog trok mijn aandacht. Wij hebben hier ook heel wat interesse in brocante en de daarbij horende landelijke stijl. Een paar maanden geleden hebben wij ons interieur grondig veranderd. Sinds enkele weken hou ik hierover ook een blog bij. Misschien heb je ook wel interesse om onze brocante spullen of sfeerhoekjes te bewonderen? Tot binnenkort!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben even gezellig 'langs' geweest. Spannend om te zien hoe het langzaam veranderd. Ook wij hadden eerst oud grenen meubels, die ik stuk voor stuk ben gaan verven. Ik was het moe om na zoveel jaren tegen dat 'oranje' hout te kijken. Compleet andere meubels zou een flinke kostenpost worden en eigenlijk vond ik het ook zonde. Aangezien ik een zwak heb voor de Scandinavische stijl maar ook steeds meer het stoere zwart in vintage-stijl, is het een combinatie geworden, waarbij modern met brocante naast elkaar mag staan bij mij.
      Ik zie dat jullie via een andere manier bloggen, die mij onbekend is. Ik heb geprobeerd te reageren, maar vond dat iets teveel gedoe zo. Dus daarom doe ik het via deze weg. Dat ben ik gewend en voor mij een stuk makkelijker. Hopelijk vinden jullie dat niet erg. Misschien een idee om ook via Blogger te posten...? Tot blogs!

      Verwijderen
  22. Net nog even jouw post gelezen! Wat er gebeurd is, hoort niet thuis in onze wereld. Toch moeten we positief in het leven blijven staan! Ook al is dat niet elke dag even gemakkelijk. Onze kinderen verdienen dat echter! Als zij onze warmte naar andere mensen kunnen voelen, kunnen aanschouwen.....trekken ze er hopelijk hun lessen uit.......en kunnen ze binnenkort beter doen dan wij! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Gezellig bij je. En ik maakte een vergelijkbare post vandaag. Ik begon ook met wat foto's van mijn thuis en ineens kwamen er andere woorden bij. Dat is het mooie van bloggen toch? Lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Mooie, sfeervolle blog, Peetje! Mag ik iets zeggen? Wij hoeven niet bang te zijn als we op Hem vertrouwen, ook in deze moeilijke en bange tijd! Ik hoop dat je mijn woorden respecteerd en er wat aan hebt. :)

    Lieve-groetjes,
    Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Een beetje late reactie Peetje....lees het nu pas, maar wat heb je het mooi verwoord! En.....je niet bang laten maken: dat gebeurt zonder dat je het zelf wilt! Wij gaan vlg. week zaterdag naar Keulen met een stel vriendinnen en dan gaat er toch wel door je hoofd: ga ik mee of blijf ik thuis?
    Nee dus....thuisblijven moet je juist niet doen, maar toch.....
    Zonder dat je het wilt bekruipt je toch een gevoel van angst: het kan zomaar gebeuren en je kunt er niks tegen doen!
    Laten we ons maar goed realiseren dat we in een land wonen waar we in vrijheid mogen leven en dan de mensen die dat niet kunnen toch met open armen ontvangen: de meesten willen toch hetzelfde als wij......een leven zonder geweld!
    En dan steek je zo'n mooi licht, zoals jij hebt, aan met in gedachten de mensen in Parijs maar ook alle anderen die hebben te lijden onder geweld. Mooi!

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen