maandag 9 november 2015

Keukenstyling en stalling...


Het is altijd leuk, dat als je toch bezig bent met de keuken te poetsen, om de spulletjes net weer even anders terug te zetten. Je bent dagelijks bezig in de keuken, dus het mag dan ook wel weer eens veranderd worden, zodat je door minimale inzet weer kunt genieten van de omgeving, terwijl je in de pannen roert...


Deze plankjes (kun je er ooit teveel hebben?) staan nu sfeervol opgesteld tegen de achterwand. Eerst had ik ze in de vensterbank staan, maar de grootsten bleven uitsteken, wat niet zo handig was. De 'kleinere' bleven daar staan en met de grotere heb ik nu een sfeervol hoekje gemaakt, samen met een prachtig gepatineerd blik (waar de 'tuinzaden' in overwinteren, netjes in filterzakjes verpakt), een lief suikerpotje (terwijl we nooit suiker gebruiken in koffie en thee, maar allee, het potje is zo mooi), een prachtig verweerd chinees potje (ik viel voor de hele zachte blauwe opdruk) waar ik de waxinelichtjes voor de keuken in bewaar (in de kamer heb ik daar een grote rieten mand voor staan, want daar gaan elke avond een flink aantal cupjes doorheen!) en een oud bakblikje. 



Maar ja, dat is voor het stilleven...
Echt handig op een aanrecht is deze uitstalling natuurlijk niet.
Dus de potjes en bakjes kregen hun uiteindelijke plek o.a. in de grote rieten mand die ik in het erkerraam van de keuken heb staan. Daar staan ze gelukkig niet in de weg en kan ik toch heel sfeervol kokkerellen!





 Mijn twee wit-zinken huisjes heb ik ook weer van stal gehaald. Zo leuk als daar een kaarsje in brand met de donkere dagen voor de kerst (en Sinterklaas natuurlijk, maar helaas zijn onze kinderen niet meer 'gelovig' en is de schmink eh ...glans er ook wel van af).


  Zicht op de tuin vanuit mijn keukenraam. Rechts zien jullie nog net het nieuwe gedeelte dat aan de schuur is aangebouwd en waar
 manlief zijn 'trots' (nee, ik niet, hihi) heeft gestald, zijn motor!

( het 'motorhome' in wording)


 Dit hebben we door een klusjesman laten doen in dezelfde stijl als de schuur, dus met zwarte rabatdelen. De poorten hebben we wit geschilderd omdat dat toch het mooiste combineert met het diep zwart. De rest van de deuren (werkplaats en atelier) worden in het voorjaar wit geverfd. Eerst zou de nieuwe uitbouw de fietsstalling worden, maar manlief leek het een geschiktere plaats voor zijn 'tweede liefde'. 




De eethoek vanuit de keuken gezien. De tafel is weer toe aan een 'vergrijs'beurt, want de Past Wax kleur 'cement' is door de tijd verdwenen(op de foto lijkt hij erger oranje dan ie is). Misschien moet ik met een meer permanentere aanpak de tafel behandelen...Ik zie genoeg opties langskomen op jullie blogs, waaronder de chloorbehandeling mij nog het handigste leek. Maar dan moet ik wel wachten op het voorjaar, want binnen zoiets doen lijkt me niet zo gezond...




Ik blijf het arme-luis-zilver mooi vinden. 
Helaas kom je het niet meer zo vaak tegen. Dus ik koester mijn kandelaars...



De gordijnen zijn al opgeruimd (deze dienen alleen om de insecten buiten de deur te houden als de deuren openstaan in de zomermaanden). Het scheelt behoorlijk! Maar ik ben niet van de gordijnen, wil vrij naar buiten kunnen kijken, dus zo snel het kan ruim ik ze op. Dit jaar bleven ze uitzonderlijk lang hangen, omdat het najaar zo zacht was, dat we nog geregeld de deuren hadden openstaan. 



Ik heb ook een groene krans gemaakt (van takken die overhingen van de buren- vinden ze niet erg hoor). Ik weet niet hoe de struik - nou ja, zeg maar bijna boom- heet, maar ik vind het veel op steeneik lijken (is het echter niet). De bladeren drogen mooi in. Deze krans komt op de nieuwe poort te hangen, die de klusjesman ondertussen ook heeft gemaakt. Ons oude gammele ijzeren poortje hing nog met tire-wraps aan elkaar en was dus echt aan vervanging toe. Manlief zit wat krap in de tijd en daarbij, ieder zijn vak natuurlijk. De klusjesman heeft een mooie hoge houten poort gemaakt met twee deuren. Wij zijn 'm nu donkerblauw aan het verven (aangepast aan de voordeur). Foto's zullen t.z.t volgen...


Ondertussen hangt de krans dus even hier, zodat ik 'm vanuit het keukenraam kan bewonderen.


Hmmm, hier hangt ie eigenlijk ook leuk zo tussen die oude roestige rekjes in....


Ik denk dat ik nog even met de snoeischaar 
naar de muur met de buren moet...

Liefs, Peetje

26 opmerkingen:

  1. Een prachtige blog, Peetje met van alles en nog wat! Het armeluis-zilver is te koop bij o.a. HK en RM, mischien een idee om eens te gaan kijken?! Geniet van je mooie stulpje!

    Lieve-Groetjes,
    Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gezellig zo bij jou!

    Vooral die krans...dat is echt mijn ding. Van die takken had ik ook al zo graag een krans gemaakt....blijft hij echt mooi? Ik weet ergens langs de parkeerplaats wel zoiets te staan. Kijken of ik de moed kan vinden om daar wat takken te halen. Snoeien doet groeien toch....als de mannen van de groendienst me maar niet voor zijn geweest.

    Jij kunt intussen genieten van al die nieuwe dingen...

    Fijne week.

    Liefs Thea♥

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt een erg leuke krans gemaakt, ik zou ook nog even opnieuw met de snoeischaar langs gaan:-)
    Gezellige hoekjes heb je gecreëerd in je keuken en eetkamer, het blikje en suikerpotje vind ik ook bijzonder mooi, de kleuren combineren perfect, ook met armeluiszilver.
    Ik kan me voorstellen dat je niet alles op het aanrecht hebt laten staan. Heb me vaak afgevraagd hoe iemand erop kan werken als ik het vol planken en potten zag staan in een aantal blogs...... Zelf ben ik ook dol op (grote en kleine) houten planken.
    Die man van jou heeft het goed voor elkaar, met zo'n mooie schuur voor z'n gemotoriseerde 'speelgoed', haha.
    Een heel fijne dag, warme groet, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk gedecoreerd weer...snap heel goed waarom je voor de mooie 'atributen' gevallen bent, en ik zou die krans echt wel tussen die roestige hekjes laten hangen...
    Jij bewaard dus ook alles in blikjes en potjes enzo "uit het zicht" leuke oplossing is dit.
    En wat je moeder betreft, wat kranig dat ze die hartoperatie ondergaan heeft, tegenover me lag een man van 80, ook een tenger persoontje, en die heeft het echt taai gehad...Ik heb het verhaal niet geschreven omdat ik me zo flink of ster of knap vind, ,want ik genees met alles heel snel, is nooit anders geweest, maar meer om te omschrijven wat je als patiënt doormaakt per dag bij zo'n operatie, omdat ik daar totaal nergens iets van terug kon vinden...je moeder is dus b.v. waarschijnlijk ook zo heel blij geweest toen ze eens lekker in haar gezicht opgefrist werd...zulke dingetjes bedoel ik....en als ze toen misschien gezegd heeft dat ze zichzelf al gewassen heeft, dat dat dus echt heel vermoeiend geweest is...dat probeer ik met het verslagje een beetje naar boven te breng....of het gelukt is weet ik niet...iedereen denkt nu dat ik een "poets' ben door dat stofzuigen enzo, maar dat ben ik totaal niet, maar wilde alleen omschrijven wat ik aan kon, een ander misschien niet...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gezellig sfeertje hoor tijdens het koken .

    Groetjes Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo weer even lekker bijgekletst op de maandagmorgen!
    Gezellig hoor, ik zit hier na het weekend toch maar alleen in mijn huis:)
    Binnengluren bij een ander doe ik altijd graag, dus heerlijk je foto' s!
    Enne..je man zorgt goed voor zn 2e liefde door zo' n mooie schuur te maken..maar waarschijnlijk kijk jij ook liever naar de schuur dan naar zijn motor❤

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo weer even lekker bijgekletst op de maandagmorgen!
    Gezellig hoor, ik zit hier na het weekend toch maar alleen in mijn huis:)
    Binnengluren bij een ander doe ik altijd graag, dus heerlijk je foto' s!
    Enne..je man zorgt goed voor zn 2e liefde door zo' n mooie schuur te maken..maar waarschijnlijk kijk jij ook liever naar de schuur dan naar zijn motor❤

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nee,houten planken kun je nooit genoeg hebben idd!
    Ik vroeg het me ook af,als ik de woonbladen zag en dat er van alles uitgestald stond op het aanrecht:hoe doen die mensen dat? Vol met de mooiste spullen,dat wel, maar ben je eerst tijd kwijt met alles er van af halen...:) ...Je hebt het leuk gestyled,Peetje...enig, die kleine bakvormpjes, had ik ook al op Pinterest ontdekt hihi..
    Heerlijk uitzicht vanuit de keuken naar buiten toe, gewoon laten hangen hoor,die krans! Staat prachtig zo.
    Ben benieuwd hoe jouw "atelier" er uit ziet,maak je daar nog een post over?
    Fijne week!
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een leuke post met vanalles.....leuk dat je een stukje van je interieur hebt laten zien. Dit had ik nog nooit eigenlijk bij je gezien en me verder ook geen voorstelling kon maken van je ruimtes.
    En wat heb je een mooie uitkijk in de keuken zo naar de tuin! Heerlijk hé om sommige spulletjes van een ander plekje te voorzien!

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Houten planken geven zoveel sfeer in de keuken. En soms wil je eens wat anders, al moet ik zeggen dat het bij mij tegenwoordig heel lang op dezelfde plaats staat.
    Je krans is echt heel mooi, en staat prachtig bij dat ijzeren rek.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een heerlijk gezellig log over van alles en nog wat, Peetje.
    Een beetje schuiven is altijd leuk en nieuwe hoekjes maken.
    Ook leuk dat dat je een stukje van je woonkamer keukendeel hebt laten zien. Armeluiszilver is zeker mooi!
    Die krans, zou die van kamperfoelie gemaakt kunnen zijn? Hij is mooi!
    En je man heeft het goed bekeken.
    Fijne week!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gezellig bij je, lekker licht. Natuurlijk heel anders dan bij mij (alles donker ;-)) maar dit kan ik ook mooi vinden hoor. Mooi die krans, mss kun je nog wat snoeien, maak je er gewoon nog eentje!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een gezelligheid hier! Heerlijk om zo even bij je rond te kijken. Fijn he zo s'avonds weer de kaarsjes aan. Ik vind het zo gezellig! Je krans is ook goed gelukt. Groot gelijk dat je nog even gaat snoeien bij de buren. ;-)) XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Van zulke planken heb je inderdaad nooit genoeg, ik moet mijzelf elke keer weer beheersen als ik ergens een mooie zie staan. In deze tijd van het jaar is het extra leuk om gezellige sfeerhoekjes te maken. De krans is ook prachtig geworden zeg!

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Peetje,
    Dat hoekje met de plankjes is wel heel erg mooi hoor. Staat fantastisch zo.
    En wat heb je eigenlijk een heerlijk licht huis. Ík vind het er heel erg mooi uitzien bij je.
    Prachtige krans heb je gemaakt, ik zou er inderdaad maar nog even eentje extra maken, want deze hangt hier wel heel erg mooi.
    Fijne nieuwe week,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Je bent weer lekker bezig! Grappig, ik heb dezelfde keukenvloer. Ook met zwarte band rondom en diagonaal gelegd! Bedankt voor het binnenkijken. Het ziet er gezellig uit. Groetjes, Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een mooi hoekraam heb je in de keuken, met een heerlijk uitzicht over de tuin. Je krans is prachtige geworden, daar zul je nog veel plezier van hebben!

    Groetjes, Inge
    de Knotwilg

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooie krans en leuke planken. Het ziet er gezellig uit bij jou in de keuken. En je kunt mooi de tuin inkijken. Gezellige post.

    Groetjes Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Gezellig bij je Peetje, heerlijk hé dezen kaarsjes tijd!
    Fijne avond. Liefs, Lydia

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ben dol op die plankjes.......serveer er tegenwoordig wel eens koffie/thee op met een traktatie ernaast.
    Dit kan zijn een koekje, wat cacao boontjes, of een stukje chocolade......echt een cadeautje voor jezelf of partner, kids......en echt het voelt zo luxe.....
    Je krans is ook super.......ach geniet altijd van je gezellige en sfeervolle huis.

    Fijne avond

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een gezelligheid in jullie keuken heerlijk....en wat mooi je huiskamer zo met je eethoek...prachtig de kandelaars liefs van mij x fijne week

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat gezellig bij jouw Peetje, het is zoals elke keer echt genieten van je foto's,
    momenteel ben ik ook in de keuken aan het rommelen, wil een plaatsje vinden
    voor wat engels servies....:-)
    Fijne week
    Liefs Kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Lekker schuiven, blijft leuk. Je hebt een mooi uitzicht vanuit je keukenraam hoor!
    Handig toch zo'n aanbouw, man ook weer blij. En je krans vind ik super mooi geworden!
    Liefs en een gezellige dag, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Haha.....ik heb ook van die vitrage voor de openslaande deuren en heb ze pas weggehaald! Het lijkt ineens een stuk ruimer in de kamer. Wat heb je het gezellig gemaakt in de keuken, als je daar aan het werk moet mag het ook wel gezellig zijn toch? Ik kijk, net zoals jij, uit op de tuin als ik in de keuken werk. Maar ik werk daar niet zo vaak......manlief kookt meestal dus bekijk ik de tuin vanaf de openslaande deuren zittend bij de eettafel......ook goed toch?

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Heerlijk huis heb je toch. Mooi uitzicht vanuit de keuken naar zowel de tuin als je eethoek.
    Lekker licht is ook alles, ik hou ervan ;-)

    En ik denk dat je te ver woont anders zou je ook als proefkonijn mogen dienen voor mijn dochter hoor.
    Het is inderdaad heel fijn voor mams dat ze dit beroep heeft gekozen.
    Met oudste dochter in de verpleging is dat deel als we later oud en hulpbehoevend worden
    ook afgedekt. Nu nog twee geschikte schoonzoons vinden voor ze… bijv een kok en timmerman.
    Ook daar kunnen we nog heel wat aan hebben later … hahaha …

    Lieve groet terug van Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Blijft altijd een dankbaar iets, snoeiafval. En die rekjes, wauw!!
    Succes met de 2de krans

    fijne avond, Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen