dinsdag 24 november 2015

Plankje en kaneelbroodjes


Mijn plankje boven de bank heb ik
 weer eens een beetje opnieuw ingericht. 
Er is niet veel veranderd.


Als ik het zo bekijk staat er nu een 
groot deel (kringloop)vondsten van de afgelopen jaren op.
Zoals het houten bord dat ik destijds
bewerkte met Past Wax cement.
 Ervoor staan de twee oude bellen die ik 
eens vond in een kringloop in Wageningen.
 Maar ik heb al een idee waar ik deze twee
 hang als ik aan de kerstversieringen begin. 
Niet te geloven dat dat al over zo'n twee weken zal zijn,
 net nadat Sint met zijn boot is vertrokken...


Manlief vond nog ergens een oud klokje, zonder ombouw. Aangezien hij nu ongeveer wel weet 
wat ik mooi vind, wist hij dat dit niet zomaar
 in de container moest verdwijnen. Zou toch zonde zijn...


Het cijferblad is van email en vertoont kleine schuurtjes.
 Vind ik niet erg...eigenlijk wel toepasselijk
 voor de laatste tijd...met alle toestanden in de wereld...De sierlijke wijzers zette ik daarom ook op bijna 5 voor 12...


Dit mooie oude zwart houten lijstje vond ik ook laatst bij de kringloop. Mooi met het gouden sierrandje binnenin. Het plaatje wat erin zat (een man met grote zwarte hoed) heb ik vervangen voor een lieflijker tafereel...en met de kerst komt er weer een ander  plaatje in... 



Op mijn keukenplank maakte ik laatst
 deze heerlijk geurende én smakende kaneelbroodjes.


Heel simpel om te maken.
Wat heb je nodig:

1 tot 2 blikjes croissantdeeg
kaneelsuiker
boter (optioneel)
1 ei
wat bloem op de plank zodat het deeg niet blijft plakken




Je rolt het deeg uit, maar zorgt dat de geperforeerde lijnen
 weer aan elkaar zitten (gewoon tegen elkaar duwen). 
Je krijgt dus één strook. Dan kun je met boter 
(die je eerst zacht hebt gemaakt) het deeg bestrijken 
zodat de kaneelsuiker die je erop strooit beter blijft plakken. 
Maar aangezien ik toch probeer 'te minderen' (in zoverre dat kan met gebak , hihi)  heb ik het geprobeerd met wat water en dat gaat ook prima.


Dan rol je het deeg in de lange weg,
 losjes op (je kunt het ook aan de korte kant doen,
 dan krijg je dikkere broodjes, maar wel minder in
 aantal natuurlijk, net wat je wilt).




De rol dan verdelen in kleine stukken 
van ongeveer 6 cm.


Het handigste is om ze dan in een ingevette muffin-vorm
 te doen zodat ze hun vorm een beetje behouden.
 Het ei even los kloppen en de rolletjes ermee bestrijken. 

 De oven op 180 graden en na 15 - 20 min 
 heb je een heerlijk geurende keuken...

  ...en lekker smakende kaneelbroodjes.


 Je kunt evt. nog varieren 
met stukjes appel erin, of rozijntjes...
Ook leuk om als kadootje in te pakken in een wit papieren zakje met een leuk lintje erom heen.


Geniet er lekker van!
Hier zijn ze op...



Liefs, Peetje

24 opmerkingen:

  1. Heerlijk Peet....mooi je plankje zo....fijne week liefs Ria x❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mmmmmm....heerlijk als ontbijtje haha.....Lekker makkelijk te maken,daar houd ik van !
    Leuk ook, je plank waar je op kunt varieren met spullen .Prachtig dat wijzerplaatje, wat een goede vondst van manlief!
    Jij bent ook in gedachten alvast met de Kerst bezig,zie ik....ik ook hoor! Ben bang dat ik straks teveel spullen heb, vind zoveel dingen leuk, moet weer niet te vol worden......Maar als je het een beetje bij elkaar groepeert, dan kan het wel (zo overtuig ik mezelf,hihi)
    Fijne dag (ondanks het weer )
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je receptje krijgt een blaadje in mijn receptenschrift en ik ga het beslist gauw eens maken. 't Lijkt me heerlijk, Peetje, bedankt.
    Wat een mooi ornament heb je op je plank staan! Zo'n houten snijwerkbord heb ik ook, ik blijf ze leuk vinden. Als ik die koebellen zie, moet ik aan mijn oma denken, die had er ook een staan. Ik ben alleen bang dat deze weggegooid is toen haar huis (mede door mezelf) leeggeruimd werd na haar overlijden.
    Kerst komt inderdaad met rasse schreden dichterbij, vind het altijd reuze leuk om de boel weer te versieren.
    O ja, handig dat je man zo 'getraind' is dat hij zo'n mooi klokje voor je meeneemt :-)
    Warme groet, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik maak ze weleens met stukjes appel..ook heel lekker.
    Deze variant ga ik ook zeker proberen.
    Je klokje is wel heel toepasselijk in deze tijd...maak me toch wel een beetje zorgen.
    Fijne dag nog.

    Groetjes,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een heerlijk simpel recept. Dat kan ik ook! Het water loopt me in de mond. Maar minderen moet ik ook...... Groetjes, Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijn dat je man je inmiddels goed kent en de juiste spullen voor je bewaart ;-)!
    Ze zien er heerlijk uit, die kaneelbroodjes!
    Fijne dag nog, liefs Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je plank is mooi gestyled, ziet er gezellig uit. En hmm kaneelbroodjes heerlijk en een makkelijk recept zo. Lekker voor een c weekend ontbijt.

    Groetjes Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Die plank heb je leuk gedecoreerd, zo kun je die telkens weer anders stylen.
    Die kaneelbroodjes zien er heerlijk uit, ga ik beslist eens een keer proberen!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mmmmm.....het water loopt me in de mond met zulke plaatjes voor mijn neus! Zo'n makkelijk recept moet zelfs mij nog wel lukken denk ik! Bedankt!
    En een leuke plank heb je boven de bank: leuk om af te wisselen. Benieuwd wat er met kerst op komt te staan!

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het bord op de plank heb ik ook , ik heb er zeepjes opgelegd . Het houten ornamentje is ook zo mooi .
    En het klokje , wat leuk dat jouw man dit voor jou behield .
    Het is inderdaad vijf voor twaalf , ik hoop dat dit goed afloopt , ik ben zoals zovelen ongerust , ik woon dan ook niet ver van Brussel .
    Fijne avond
    Christel , Garcya's place

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik vergeet dan nog de lekkere kaneelbroodjes , ik zag vandaag een recept met appelschijfjes opgerold zoals een bloemetje , mooi en waarschijnlijk héél lekker .

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Grapjas, geniet er lekker van, maar ze zijn op. Ik dacht dat ik er één vanaf mocht pakken.
    Nou ja, helaas.
    Je plank heb je weer mooi gestyled. Ik vind het klokje ook heel leuk. Toch wel leuk dat manlief mee gaat denken...
    Het houten ornament vind ik ook heel leuk, zit ook wel wat van mijn kleuren in.
    Ja, ongelofelijk dat het al weer december wordt komend weekend. Zondag is 1e Advent. Over een maand is het Kerst, ik weet niet waar het jaar gebleven is.
    Nog een mooie week verder, Peetje!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh heerlijk lijken me je kaneelbroodjes, alleen de geur al!! Mooie spulletjes op je plankje, het oude klokje vind ik zo mooi en wat lief van je man! Bijna 5 voor 12.. helaas voelt het wel zo..
    Nog maar een week en dan zitten we alweer in december.. de dagen vliegen voorbij!

    Fijne week Peetje,
    liefs Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  14. De geur komt me tegemoet..vrijdag bakdag..ik denk dat ik weet wat ik ga maken;)
    De decembermaand staat idd al weer voor de deur met alle drukte, maar ook vakantie en familiemomenten, hopelijk een mooie maand vol liefde!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. De geur komt me tegemoet..vrijdag bakdag..ik denk dat ik weet wat ik ga maken;)
    De decembermaand staat idd al weer voor de deur met alle drukte, maar ook vakantie en familiemomenten, hopelijk een mooie maand vol liefde!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Lekker bezig geweest. En wat zien ze er lekker uit, ga dat zeker een keer proberen, thx.
    Fijne dag

    lieve groet Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  17. De kaneelbroodjes zien er heerlijk uit, dat ga ik zeker een keer uitproberen.
    Groetjes Brenda

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mmmmm die kaneelbroodjes zien er heerlijk uit.
    Je plankje is een lust voor het oog zo! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mooie oude belletjes heb je in de 'wacht' staan!
    Heb er zelf ook een paar die ik rond de kerst een plekje wil geven.
    Fijne avond, Lydia

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een beeldige spulletjes op je plank, staat hartstikke leuk.
    Kaneelbroodjes.......mmmmm, zin in, ben niet z'on keukenprinsesje maar dit ga ik misschien toch eens uitproberen;-)
    Dankjewel voor je lieve reactie, wat neem je toch altijd ontzettend veel tijd om te reageren ! Top blogger ben je :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Je kunt bij de kring de mooiste vondsten scoren........Dat lijstje van je....zo mooi!
    En die broodjes.....jammie.....krijg toch gelijk trek ;)

    fijne avond

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Mooi sfeerplaatje en WAT zien de kaneelbroodjes er lekker uit zeg! Water loopt me in de mond!
    Ik ga eens een glutenvrijevariant proberen, als ik weer eens tijd heb. Maar in januari zullen ze ook lekker smaken! Liefs van mij, Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Boh....lekker zeg...ik kan het bijna ruiken en ik krijg er echt zin in.....Je plank is weer mooi herdecoreerd en het klokje....wauw ...echt een plaatje en zo lief dat manlief deze heeft meegenomen....fijn weekend en lieve groet van Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Je spulletjes passen allemaal erg mooi bij elkaar. Die kaneelbroodjes lijken me heerlijk en zo te zien niet moeilijk inderdaad. Liefs Pascale

    BeantwoordenVerwijderen