maandag 7 december 2015

Kerst-prikkies, hal-bankje en afscheid van Flupke...



 In de gang komen ook steeds meer kleine kerst-prikjes...soms zelfs echt voor een prikkie, zoals deze metalen sterren (W.ibra) en de belletjes-guirlande (bij de A.ction 2 doosjes belletjes gehaald in zilver en goud en deze vastgeknoopt aan hennep-touw).
Leuk als je ermee rammelt: je 'hoort' Rudolph gewoon aan komen rennen met zijn vriendjes...hihi.


In de gang stoorde me al langer dat het grijze
 tafeltje nét wat te ver onze smalle gang inkwam.
Dus werd het tijd voor een smal bankje.
 Aangezien die de laatste tijd nogal aan de prijs 
zijn en als ik ze eens goed bekeek, 
 bedacht: 'dat kan manlief ook' (daar ben ik heel goed in, hihi)
 werd hij eens lief aangekeken...

( en als ik dan deze foto plaats erger ik me toch wel veel aan de marmerenvloer- nog een aandenken aan de vorige bewoners- dit krijg je toch niet sfeervol vind ik)

Gelukkig had mijn 'thuis-klusser' nog wel 
wat oude planken liggen.
 Ik tekende het ontwerp (nou ja, ontwerp,
 hoe ziet een bankje er meestal uit?) en hij ging aan de slag.
 Het was zo gepiept. 
Om de ruwheid iets te verfijnen én om
 die gewilde steigerhout-look te krijgen,
 ging ik er nog met Paste Wax (cement) erover.
 En klaar was mijn nieuwe 'oude' halbankje!


 De belletjes-guirlande ligt ook
 mooi in de houten schaal...


 Ook met kleine glazen kerst-balletjes (H.ema). 
Heerlijk toch om het huis zo langzaam aan te passen in kerst-sfeer...



Op de salontafel maakte ik een groot kerststuk m.b.v. een stoere takkenkrans waarin ik een grote mosbal maakte (krantenpapier tot een bol proppen, omwikkelen met mosplakken en dat ook weer omwikkelen met stoer touw). Daaromheen kwam een dennenappel-guirlande. Tussendoor stak ik nog wat houten blaadjes als herfstdecoratie. Die vervang ik straks door houten sterren...



Heerlijk als de zon zo lekker naar binnen schijnt...

En zo begonnen we gezellig aan het Sinterklaasweekend.
Hoewel we het zelf niet meer vieren, werd er toch nog druk geknutseld en geplakt. Bij de jongste op de middelbare werd toch nog een surprise gedaan en dochterlief vierde het zondagavond nog met een stel vriendinnen bij ons thuis, compleet met marshmallows roosteren boven de vuurkorf.
Voor haar een welkome afleiding, want na 10 jaar moest ze zaterdag afscheid nemen van haar konijn Flupke...gekregen toen ze 5 jaar werd. Toen stond er een grote picknickmand op haar bed met van die klepdeksels. En uit een kant piepte er een superzacht bruin konijn met van die diepe donkere lieve oogjes, tevoorschijn. Wat was ze blij...Manlief had een prachtig konijnenhok gemaakt  ("papa', wat maak je daar?"
"Een hok voor onze poes" loog deze dan braaf...
het was de tijd dat ze nog alles geloven...)
En nu is mijn dochter een jongedame van 15 jaar en maak je haar niet veel meer wijs...gelukkig...
Elke zaterdag was het een vast ritueel om het hok van Flupke schoon te maken en dat deed ze zonder te mokken (en steevast met muziek in haar oren).
Flupke was haar maatje, haar troeteldiertje...

Na een beroerte was er geen redden meer aan en sliep hij rustig in. En hoe mooi is het dan om te zien hoe onze poes Polleke dat haarfijn in de gaten had en om de kooi bleef cirkelen, af en toe een pootje uitstekend tussen de tralies...zo lief...
Nu ligt Flupke in de tuin onder de rozen van opa en bij onze andere huisvriendjes, als onze poezen Noortje en Catootje, die we in de loop van de jaren moesten missen.
Rust zacht, lieve Flupke.


En het liedje  "Flappie" van Yoep van het Hek 
wordt dit jaar met kerst geboycot bij ons...




Liefs, Peetje


25 opmerkingen:

  1. Aaaah, wat een lief Flupke, ze heeft het vast heel goed bij jullie gehad en wat heeft je dochter goed voor haar gezorgd! 't Beestje heeft een hoge konijnenleeftijd bereikt.
    Mooi al die kerstversieringen, ik herken er nogal wat:-) We komen met z'n allen zo langzamerhand in de stemming voor de feestdagen.
    Geniet ervan!
    Warme groet, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wilde ook nog zeggen dat ik je bankje prachtig vind. Prettig hè, zo'n 'volgzame' en handige man.

      Verwijderen
  2. Je bent al lekker bezig met je huis te decoreren. Leuk die belletjes en vast niet duur, ik ga ook maar eens richting de A. denk ik (ik heb ze alleen voor iets anders nodig ;-))
    Ach zo zielig als een dier doodgaat en wat is Flupke oud geworden zeg, dat hoor je niet vaak bij een konijn, 10 jaar! Je dochter is er goed voor geweest.
    Superleuk jullie halbankje!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die belletjes heb ik ook al gekocht ! Het ziet er prima uit in je huis. Ik ben benieuwd wat er nog meer komt.... Groetjes, Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je hebt al een gezellige kerstsfeer zo in huis. En je bank vind ik leuk, lekker stoer en sober. Fijn hè zo'n handige man die ook nog wat hout heeft liggen. En jullie konijn, het blijft altijd verdrietig als een huisdier overlijdt, maar hij heeft vast een goed leven gehad bij jullie als hij zo oud geworden is zeg.

    Lieve groet Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ach arme Flupke, en arme dochter. Een van onze konijntjes is een paar maanden geleden ook overleden, die was weliswaar nog geen 10 jaar, maar kwam aardig in de richting. Was ook van onze oudste dochter (nu bijna 17); hoewel het hok verschonen een klusje van mijn man was. Wij hebben inmiddels een nieuw 'knuffeldiertje'.
    Je bankje is mooi, knap gedaan. Gezellig kerstsfeertje ook. Fijn vooruitzicht he, de kerstdagen en kerstvakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat heb je (of eigenlijk jullie) weer leuke dingetjes gemaakt..
    Het halbankje is erg mooi geworden!!
    De belletjes heb ik zelf ook gehaald bij dezelfde winkel..
    Fijne avond!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Flupke huppelt nu vrolijk met vele dierenvriendjes bij de Regenboog brug.
    Daar speelt en rent ze door het hoe gras in een gezond lijfje.
    Daar wacht ze tot haar baasje komt en ze samen over de regenboog brug lopen.

    Om het verdriet wat te verzachten stuurt ze je af en toe een regenboog om je te laten weten dat ze op je wacht...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je begint al aardig in kerststemming te komen, gezellig hoor. Het halbankje heeft je man mooi gemaakt, ideaal dat hij dat zo even voor je doet. En het scheelt inderdaad in de prijs, want dat ligt nog wel eens schrikbarend hoog.

    Wat verdrietig dat Flupke er niet meer is. Aan de verzorging kan het niet gelegen hebben, want wat deed je dochter dat trouw. Toen hier een aantal jaren terug de cavia doodging, had mijn jongste dochter daar duidelijk een groot schuldgevoel over...ze liet het nog wel eens afweten wanneer Charlie zijn voer en een schone kooi moest hebben. Tijdens de begrafenis heeft ze hartverscheurend gehuild en belooft dat ze hier haar hele leven zou blijven wonen, zodat zij hem nooit alleen zou laten. Ik denk dat ze zes jaar was, ze kan het zich niet meer herinneren.

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ach Flupke, hij heeft in ieder geval wel een mooi lang leven bij jullie gehad. Sterkte, het is altijd zo rot om afscheid te nemen van een dierenvriendje. Jullie bankje is prachtig geworden. Dat heeft de thuis-klusser op jou aanwijzing goed gedaan! ;-)) XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooi bankje.......wat een topman.....handig hoor die dat zo even kan maken en scheelt idd een hoop geld
    Die arme Flupke........sterkte voor dochterlief en jullie.......

    Fijne avond

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi weer Petra.
    Tip voor je vloer in de gang. Bewerken met vloerverf of zelfs cementlaagje erover en oud laten lijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Eerst en vooral , duim op voor die handige man die op jouw aanwijzingen dit mooie bankje maakte .
    Ik mag wel aanwijzingen geven maar de mijne doet dan nog zijn zin :))
    Het is zo leuk om overal die kerstversieringen te zien , wat zijn ze mooi de jouwe .

    Wat erg voor jouw dochter die haar lieve vriend kwijt is , hoe groot of klein de diertjes zijn , we missen ze toch wel heel erg .
    Sterkte voor jullie ..
    Lieve groetjes
    Christel , Garcya's place

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Achhhhhhh arme flupke.........heel veel sterkte jullie.......wat een tijd is ze bij jullie geweest...liefs fijne week van mij x❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Je man heeft een prachtig bankje bij je afgeleverd! Heerlijk die handige handen.
    En je moskrans vind ik prachtig! Dat hoeft niet eens alleen kerst te zijn, het is ook gewoon een prachtig winterstuk in huis.
    Wens je lieve dochter sterkte bij het verlies van haar lieve konijn. Tien jaar is een lange tijd voor zo'n lief maatje.
    Wens je een fijne tijd!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuk zijn ze, he, die belletjes , heb ze ook gescoord !
    Staat heel gezellig aan die haak zo , en wat een goed ontwerp heb je gemaakt van je bankje :)...kun je tegenwoordig goed geld mee verdienen hoor, jij het ontwerp,en je man de productie, haha!
    Ik vind de marmeren vloer wel mooi moet ik zeggen,maar misschien is overschilderen inderdaad een optie? Of er een vloer overheen leggen, hout of laminaat?
    Maar daar heb je zelf vast wel ideeen over...
    Groetjes,Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Had ik een lange reactie getypt, wil die niet geplaatst worden..balen is dat!

    Maar goed gaan we gewoon opnieuw beginnen..hihi..
    Super hé zo'n klusman, ik zorg ook altijd voor een goed gevuld to-do lijstje;)
    Gelukkig hebben ze er meestal ook lol in, toch?
    Het bankje is heel mooi!

    Je vloer zou ik proberen te verven als tijdelijke oplossing, simpel, snel en gelijk anders!
    Mat zwart ofzo?
    Leuk voor op het to-do lijstje in de kerstvakantie...

    Fijne dag ❤

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat heerlijk hè zo'n handige man, dat geluk heb ik ook:) En het bankje is super geworden!! De belletjes vind ik ook erg leuk, ik heb de mini versie gebruikt voor een kerstboompje voor mijn kleindochter.
    Wat sneu voor je dochter.. maar 10 jaar is echt oud voor een konijn, dat getuigd van een supergoed leven wat Flupke bij haar gehad heeft!

    Liefs, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat sneu voor je dochter.....Flupke was een deel van haar leven!
    Mooie bank heeft je man gemaakt zeg....handig zo'n klusser in huis! En wij maar opdrachten geven, haha!
    De belletjes waren 2 weken geleden bij ons al uitverkocht, alleen de koperen (zeg maar roze!) waren er nog. Die heb ik toen maar geverfd.
    Gezellige sfeer heb je in huis.....leuke tijd hè!

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Flupke heeft een mooie leeftijd behaald en een goed leven maar het blijft altijd verdrietig.
    Marmeren vloer, ook hier achtergelaten door vorige bewoners in de woonkamer. Ik dacht dat t aan mij lag, dus niet hahaha
    Je bankje is een plaatje
    Geniet van je sfeertje

    lieve groet Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mooi stoer bankje, heerlijk om mee te decoreren!
    Flupke is best oud geworden zeg, maar het is natuurlijk wel verdrietig voor je dochter.
    Sterkte toegewenst hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ach, altijd verdrietig, een huisdier te moeten missen! Gelukkig heeft Flupke een aardige leeftijd bereikt. Maar je raakt altijd zo verknocht aan zo'n beestje...
    Je hebt het alweer gezellig gemaakt in huis! Is een kleed wellicht een optie voor je hal, of struikelt iedereen daarover ;-).
    Liefs, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Het bankje is leuk geworden zeg!
    Als het zelf gemaakt is en goed uitgepakt is het nog eens extra leuk!
    Fijn weekend alvast, Lydia

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Aaach wat zal dit een verdriet zijn voor je dochter en ik denk in het hele gezin...ook konijntjes horen bij de familie....Je halbank is super mooi geworden....heerlijk, die mannen die direct ideeën uitvoeren. Je hebt de bank ook prachtig gedecoreerd want de schaal met de glazen kerstballen en die leuke belletjes ziet er zo sfeervol uit. Ik vind de marmeren vloer helemaal niet vies. Het lijkt net zo'n vloer uit een ouder woonhuis of school...zo zie ik dat....Ik ben weer eens later met mijn reactie door de drukte dus vergeef me hiervoor....fijne avond en lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ahh wat zal ze verdrietig zijn... heel veel sterkte, maar wat heeft Flupke een mooi leventje bij jullie gehad, Veel liefs, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen