donderdag 17 december 2015

"Oh, Christmastree, oh christmastree...



De boom staat binnen.
En wat ruikt het dan heerlijk, steeds als je de kamer binnenkomt.
Daar kan toch geen spuitbus tegenop!
(mits je geen allergie hebt natuurlijk, hier gelukkig niemand)

 Hier staat hij nog te wachten op zijn versieringen.
Eigenlijk vond ik 'm zo ook wel wat hebben, lekker natuurlijk, rustig en zo klaar!
Hij is dit jaar ook een maatje kleiner. 
Bij kinderen moet je dat gefaseerd brengen...
(dus over een paar jaar heb ik eindelijk mijn kleine lieve boompje, hihi)
Zij vonden 'm nu al te klein...pffff. 


Ik hield in ieder geval veel ballen en andere versieringen over. En toevallig bleek ik ook nog maar één lichtsnoer nodig te hebben. Gelukkig maar, want van de 3 (!) die ik oorspronkelijk altijd in de boom hing, bleken er twee stuk te zijn. Als dát geen teken is...
(en het feit dat ik deze al meer dan 20 jaar heb!)

(pinterest)



De versieringen zijn ook al jaren dezelfde: 
zilver, glas en vilt.


Het zilver van de ballen, glanzend of mat en
 vogeltjes, oud en nieuw, 
soms met van die ouderwetse pluimpjes. Die plaats ik altijd boven in de boom.
Het glas in de vorm van bloemen (jaren geleden verkochten ze die bij de H.ema) of in glazen pegels met zo'n heel dun zilverlaagje erop.



Het vilt is van de sneeuwsterren. Die blijf ik apart vinden. 
Ik heb sowieso een zwak voor sneeuwsterren, want aan mijn kroonluchter hangen ze ook weer, maar dan van metaal met een 'sneeuwlaagje' erop.






En dit jaar hangen er ook hele grote voor de twee ramen aan de voorkant. Zo mooi, als daar de zon op schijnt...







Het tafelstuk is ook iets veranderd.
De dennenappels-guirlande heeft plaatsgemaakt voor
 gewoon een paar losse takken groen en taxus (of elst?)appeltjes.
En de herfstbladeren zijn vervangen door sterren.







De 'brocante' ballen liggen er ook weer.
Ik wilde ze eerst nog bewerken met tegellijm, maar ben nu toch maar blij dat ik het niet heb gedaan. Het is goed zo.


De boom staat en maakt de kamer vol. 
Toch geniet ik van deze speciale dagen. Ik blijf links en rechts nog wat aanpassen, verander nog wat en opeens is het klaar. 
Dan is het tijd om de keuken in te duiken. Koekjes bakken met de kinderen, menu samenstellen (niks frivools, maar gewoon met wat meer aandacht) en op tijd een warme chocomelk met marshmallows nuttigen.
Zónder slagroom natuurlijk voor mij...ehum....


(pinterest)

 Ach, het is natuurlijk ook niet de goede maand om hieraan te beginnen...
En zo zijn de dagen vóór de kerst soms nog fijner dan de dagen zelf...niks moet, het mag...
En stressen, daar doen we niet aan...
(pinterest)

Volgende keer nog meer kerst...
én... diep zwart en wollig wit...

Liefs, Peetje



24 opmerkingen:

  1. Dat zou zonde geweest zijn, om je mooie brocante Kerstballen te bewerken...ze zijn mooi zoals ze zijn.
    Dit is inderdaad géén goede maand om met een dieet te beginnen...ik wil al dat lekkers ook niet missen, het moet wel leuk blijven...in Januari pakken we het gewoon weer op.
    Gezellig is het bij je.

    Groetjes,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een mooie kerstboom hoor, ik vind het eerlijk gezegd zo een prima formaat...anders wordt ie wel een beetje klein. Maar laat mijn reactie maar niet aan de kinderen lezen hihi...anders word je volgend jaar daar alleen maar mee onder druk gezet.

    Met het eten doe ik uiteraard mee, maar tussen de bedrijven en dagen door probeer ik toch wel wat op te letten. Want zo hard als het er bij op vliegt, zo langzaam gaat het er weer af is mijn ervaring.

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Peetje,
    Wat ziet het er mooi uit bij je. Zo mag ik het het liefst, met veel wit, zilver en naturellen. Heerlijk sfeertje bij jullie.
    Wij hebben ons kerstfeest al weer gevierd met de meiden en de schoonzoon, want Ben moet volgende week woensdag weer naar zijn werk. Heel fijn dat hij er dan met oud en nieuw weer is...
    Fijne avond,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijke kerstfoto's, heel gezellig bij jou in huis. Ook de auto met de boom op het dak. Mooi hoor.

    Fijne feestdagen Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Alles heeft zo een mooie feeërieke sfeer , dat komt door het wit met zilver .
    Ook de ijssterren zijn zo leuk voor het raam .
    Ik heb meer dan twintig jaar een echte boom gehad , nu een keer niet , eerst onder luid protest maar nu vinden ze het toch mooi ;-)
    Geniet nog van de koekjes , de boom en de gezellige dagen .....
    Groetjes
    Christel , Garcyasplace

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi hoor Peetje, dat groen-wit-zilver. Het zijn tevens mijn favoriete kerstkleuren, dus ziet onze boom er ook ongeveer zo uit. Ik denk dat hij zelfs hetzelfde formaat heeft, ook voor één streng lampjes, meer dan genoeg.
    Lijnen en Kerst gaan niet samen, helaas.... maar gezellig is het wel om samen te kokkerellen en leuke, lekkere dingen te bedenken.
    Geniet van de voorbereidingen en heel fijne feestdagen.
    Warme groet, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi, Peetje. Geniet ervan!

    Lieve-Groetjes,
    Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Grappig hoe iedereen kleiner wil.....ha heb ook mijn kleinste boompje ever......
    Vonden de kids hier ook te klein.......Had er eerst lichtjes in meer niet....maar ook dit ging niet helemaal door ;)
    Vind je boom dus prachtig........en je accessoires zijn ook prachtig.......
    De ijskristallen zijn ook erg mooi.

    Wens je fijne feestdagen toe

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie boom, hoor, prima maat:)
    Staat erg gezellig te wezen bij je, met mooie versieringen.
    Heerlijk deze tijd voor de drukte, ik hou er ook zo van, heerlijk een beetje lezen en haken bij heel veel kaarslicht, ik kijk er naar uit..vakantie..die wekker niet iedere dag om 6.15..
    ♥ Geniet ervan, lieve Peetje!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie boom hoor.....gezellig allemaal...fijn weekend geniet van de gezelligheid liefs Ria x❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel mooi gedaan. Gezellige dagen! Groetjes,
    Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vind 'm leuk hoor, je boom! Niks mis mee met dat maatje.....
    Kwestie van wennen,toch, haha.

    Je hebt hem leuk versierd ook. Het gaat nu wel snel he, volgende week al kerst!
    Geniet ervan Peetje,
    Lieve groet,Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtige foto's, het ziet er fantastisch uit. Fijne feestdagen en groetjes El

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Gezellig en helemaal passend bij jouw sfeer!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooie boom heb je in de rustige kleuren. Was ook mijn idee maar mijn dochter wilde toch weer rood erbij....toch maar gedaan want is het wel een boom van ons allemaal:)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo Peetje, dat ziet er al schitterend uit...een prachtige kerstboom en ik hou ook van iets kleiner...de rest hier niet...dus weer groot...ik vind de jouwe een leuk formaat hebben. Je brocante ballen zijn super mooi en ook al is er meer in huis en straalt toch allemaal rust uit....geniet ze ....lieve groet van Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Haha....wat sta je er zelf ook leuk op in die kerstbal! Mooi hoe je de boom aangekleed hebt....maar met een kleiner boompje over een paar jaar kan je dat allemaal niet meer kwijt hoor!! Wat doe je dan weg??
    Fijne feestdagen wens ik je toe!

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat gezellig allemaal. Ik zie heel veel auto's met boompjes voorbij komen dit jaar in blogland en op IG! Ook bij mezelf. ;-)) Ook ik wil wel een kleinere boom maar zal toch echt moeten wachten tot de kinderen de deur uit zijn. ;-) XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mooi formaat boom daar op het tafeltje! Het is buiten 16 graden, maar gelukkig smelten je sneeuwvlokken en ijsbloemen niet ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mooie boom, Peetje, en een mooi maatje!
    Wit en zilver vind ik ook het mooist!
    Een kerstboom is toch van het hele gezin, dus ook algehele inspraak!
    (Tante Gerry, wil je zien wat mijn kerstbal is, wat mijn waxinelichtje is die ik aan mag steken als het donker wordt?....) En zo is er een gezellige sfeer.
    Je sneeuwvlokken/bloemen zijn erg mooi. Die voor het raam: prachtig!
    En nu gezellig de keuken in!
    Nog veel plezier met elkaar!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Met een rond bouncende Bullterriër, hoe miniatuur dan ook, hebben wij een "kleinere" boom op een tafeltje staan in een hoek van de kamer uit het dagelijkse pad. ** dat scheelt ook weer in de kosten.. een halve boom is toch veel goedkoper als een kamer hoge hihi
    En net als thuis "vroeger" in het zilver met rood.
    We kopen elk jaar een paar nieuwe ballen of rommeltjes bij. Dus we hebben een boom vol ballen en frutsels (N. blijkt een voorkeur te hebben voor Kitscherige kerstmannen.. net als Monsieur Moustache vroeger) . Dus sinds een paar jaar geen ruimte voor slingers in de boom. En een woonkamer gevuld met de ene kitscherige kerstman naar de andere.
    Ach.. het is maar voor even ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Gezellig bij je peetje!
    Fijne feestdagen samen met je gezin.
    Liefs, Lydia

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat heb je het gezellig gemaakt Peetje!
    Echt een mooie boom en goeie sfeer, ik hou ervan.
    En mijn boom is ook veel kleiner dan andere jaren, dat gezeul, ik was er zo klaar mee, hihi...Heerlijke boom nu!
    Hele fijne kerstdagen Peetje, vol warmte en gezelligheid!

    Lieve kerstgroet, MJ

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Jeetje, ik loop gigantisch achter met posten lezen; gelukkig zie ik dat het bij jou al helemaal gezellig is! Heerlijk van genieten! Liefs, Linda

    BeantwoordenVerwijderen