donderdag 7 januari 2016

Beetje veel te vroeg...



Kerstboom eruit, tulpen erin.
Dat is voor mij al jaren een credo.
Of ander voorjaarsspul zoals Hyacinten.
Het liefst nog lekker groen in knop.
Met de bloemen zelf heb ik minder.
Hoewel...als je de bloempjes apart bekijkt 
zijn het kleine juweeltjes.
Maar zover is het bij deze hyacinthbollen nog lang niet...


Ik maakte deze twee glazen vazen op
 met onderin dennenappels (het is tenslotte nét winter)
 en dan de hyacinthbollen daarop, 
waarbij ik de wortels camoufleerde met mosplakken.
Om het voorjaar nóg meer naar binnen te halen, knipte ik buiten van onze Japanse kers een paar takken om ze er bovenop te leggen. 


Toen ik buiten met mijn snoei-schaar stond
 te kijken welke takken het geschiktst 
waren viel me pas de roze gloed op: bloesem in knop! 
Nou ja, in januari! Hij zat vol met die prille knopjes.
Nu maar hopen dat ze het volhouden en niet door de vorst een vroege dood sterven...


Dus ik denk toch dat ik voor de zekerheid 
ook wat takken voor in de vaas knip.
 Dan kan ik er nu al van genieten,
 dat neemt niemand me meer af!




Onze nieuwsgierige Polleke komt even kijken 
wat ik allemaal aan het doen ben...


"Ach, baasje is in de weer met een snoeischaar...
pfff, ik heb oudjaar overleefd met al die knallen. So whatt!!!"
(dat ze daarbij verschrikt onder de kast kroop of 
dicht tegen iemand aan ging liggen is ze natuurlijk weer vergeten;-)

En dan nu de tulpjes. Ik had (uiteraard) graag witte gehad,
 maar deze combinatie heeft ook wel wat. Ik kocht twee bossen en verdeelde ze her en der in de kamer in verschillende vazen, vaasjes en kannen.

 Ik wilde zo graag tulpen dat ik niet kon wachten op
 de wat dichtere versie. Die vind ik toch het mooist, 
zo lekker groen nog...Deze zullen al snel uitgebloeid zijn. 
Maar gelukkig gaan ze zelden bij me 'hangen'.
 Dat voorkom ik door ze na thuiskomst met 
verpakking en al, die strak eromheen is gewikkeld in
 een kan met water te zetten voor zo'n 1 á 2 uurtjes,
 zodat ze zich goed kunnen volzuigen met water.
 Dan recht afsnijden en best wel een flink stuk eraf, 
want ze 'groeien' nog even door. 


Een kannetje 'voorjaar' om van te genieten!




Van mijn buurvrouw kreeg ik ook dit jaar weer een originele nieuwjaarsgroet: een potje met een hyacintbol. Ze gaat dan met een doos langs in de straat om even persoonlijk een mooi jaar te wensen. Dat vind ze gezelliger dan een kaartje in de bus. Gelijk heeft ze...zo lief!

Ik geniet nog even van mijn voorjaar in huis, 
terwijl ik op TV mensen zie schaatsen op straat!
Hier in het zuiden is koning Winter nog even de weg kwijt...
en of ik dat erg vind?...mwaahhh....
Met kerstmis is het leuk en sfeervol, 
maar nu hoeft het voor mij niet meer.
 En als ik naar mijn Japanse kers kijk
 al helemaal niet meer!

Liefs, Peetje

24 opmerkingen:

  1. Heerlijk sfeertje, al ijzelt het hier nog steeds, tulpen zijn altijd welkom en het kan me niet snel genoeg gaan!
    De beste wensen voor het nieuwe jaar!
    lieve groet, Renny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Snap het wel hoor....heb ook wel zin in voorjaar.....
    Hier zitten we voor de 3e dag verplicht binnen.....ook de scholen zijn dicht......
    Maar ach....ik geniet ook wel.....even wat rustiger aan....en ik kan eens goed de boel doen...;)
    Lente vind ik hier wel......mooi je tulpen en hyacintjes........

    Fijne dag

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk hè, al die gezellige voorjaarsbodes. Je takken zijn prachtig, zó mooi die knoppen. Wij hebben helaas geen bomen :-(
    Ook ik heb de hele 'winterse' boel opgeruimd en hyacinten en blauwe druifjes gekocht en in de kamer gezet. Plus hier en daar een nieuw klimopplantje, want het mocht wel een beetje groener bij ons thuis, vond ik. Verder hebben wij eigenlijk geen planten.
    Ik vind het een origineel idee van je buurvrouw om een potje met bol te geven i.p.v. een kaart, 't is weer eens wat anders.
    Fijne dag, gelukkig is het niet glad bij jullie en ons, al zou een beetje winters wit misschien best leuk zijn voor een tijdje.
    Warme groet, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi gedaan die vazen zo...prachtig ..wat lief dat kadootje van de buurvrouw....wat grappig wat jij over de dennenappels zegt ik zei net precies hetzelfde was een toef vergeten op te ruimen met mijn kerstspullen...hangt nog aan de kast met van die puntdenneappels eraan en touw...ik zei ook tis nog winter hoor hihihihihi.....liefs Ria x

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De natuur is ook helemaal van slag dat alles nu al in de knop staat, maar de takken van de Japanse kers zijn wel erg mooi om mee te decoreren nu er mooie knoppen in zitten.
    Het staat gezellig met de bloembollen er bij.
    Groetjes Brenda

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat jij met de Japanse kers hebt, heb ik met de Sering. Wat de planten betreft hoef ik ook geen winter meer. Ik zou het zo jammer vinden als het dood vriest.
    Maar wat is het heerlijk om je huis weer een beetje naar het voorjaar te brengen. Dit is de tijd van de prachtige, tijdelijke bloemen. En daar moet je optimaal van genieten. Je hyacintenschalen zijn prachtig en de tulpen staan er zo mooi bij, ook de kleur!
    Ook al is de winter nog maar net begonnen, ik heb in januari altijd het gevoel dat het snel lente wordt. Nou ja, over 2 1/2 maand. Die zijn zo overbrugd.Maar je gaat in elk geval weer naar het licht.
    Geniet van je creaties, Peetje! Heb ik ook gedaan!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gezellig staat het bij je, die voorjaarsbloeiers !
    Heb van de week witte hyacinten gekocht ,maar moet ze nog in een pot zetten.
    Heb helaas geen Japanse Kers in de tuin, lijkt me een hele mooie struik, maar ik heb een andere boom, kan even niet op de naam komen, stom he?
    Fijne avond!

    groetjes,Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gezellige foto's het lijkt wel voorjaar bij jou in huis. Heerlijk

    Groetjes Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh heerlijk, echt voorjaar! En Polleke...wat een knappert!!
    Liefs, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Peetje,
    Wat is dit genieten zeg, al dat prille lente-gebeuren.
    Ja veel te vroeg natuurlijk voor die bloesem. En met de aankomende kou is het wel heel kritisch... Ik zou inderdaad maar een bos knippen voor in een vaas, dan heb je daar tenminste van genoten straks...
    En die tulpen, heerlijk... ik ga ook snel eens op pad voor een bos.
    Ik wens je een fijne avond,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Gek dat we dat allemaal hebben na de kerst periode: boom eruit en bollen erin! Maar je wilt wat van het voorjaar binnen halen om al van tevoren te kunnen genieten!
    maar wat betreft het weer mag er voor mij nog wel een vorstperiode komen....ik werk als vrijwilliger bij de Boschhoeve in Wolfheze en daar hebben ze eind februari altijd een sneeuwklokjesfestijn maar ik ben bang dat er dan geen klokje meer te zien is!

    groetjes Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hier gaat het net zo...kerstboom eruit, het voorjaar naar binnen. Dat geeft meteen een frisse look aan alles hè, bovendien is het mentaal een teken dat we weer richting het voorjaar gaan. En daar word ik helemaal blij van ;-). Staat sfeervol hoor!

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Gezellig hoor de eerste voorjaarsbollen zij luiden het nieuwe jaar in en brengen een lentezonnetje in de nog donkere dagen.

    Groetjes Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heerlijk om na kerst het voorjaar in huis te halen, daar doe ik ook graag aan mee! Maar de ijzel heeft bij ons in het noorden toch wel voor het wintergevoel gezorgd, zodat het voorjaar ineens nog heel ver weg lijkt..
    Wat een leuke traditie van je buurvrouw!!

    Liefs, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heerlijk zeg om zo het voorjaar in huis te halen! Ziet er lekker fris uit! En die bloesem... niet normaal je ziet het aan veel bomen! Maar van mij mag het nu ook echt lente worden hoor! Slimme tip van je tulpen!

    Groetjes Marieke

    rustiekbijmariek.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo Peetje, wat heb ik weer genoten van al dat moois wat je ons liet zien. Zo met al die bollen en tulpen krijg je het voorjaar gevoel in je, maar het is nog steeds winter en hopelijk wordt het niet zo erg koud meer. Ik wens je een fijn weekend en de groetjes van mij, Riet.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Nee hoor, het is niet te vroeg. Het weer is echt helemaal op hol en bij jullie in het zuiden helemaal. Wat een verschil met het noorden in ons kleine landje. Ik zie hier ook al heel veel knoppen in de bomen en de weilanden staan vol met madeliefjes. Sneeuw en vorst mag lekker wegblijven dit jaar.
    Wat leuk van jullie buurvrouw, echt heel attent!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat bijzonder van jouw Japanse sierkers. Ik vind het een super schikking! Lekker lente, van mij mag het. Groetjes,
    Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  19. De natuur is echt helemaal in de war.
    En ik vind wat fris groen ook altijd wel mooi. Vooral die groene puntjes.
    Geniet er maar lekker van.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. O ja hoor ook wij schaatsten op straat! Heel bijzonder maar ook prima dat dat weer achter ons ligt. Op het werk komen was een avontuur op zich! Jij hebt het heerlijk in huis! De vazen heb je prachtig gemaakt en dezelfde tulpen staan hier op tafel. Heerlijk! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Heerlijk het frissen groen weer in huis!
    En wat een lief gebaar om zo een nieuwjaarsgroet te brengen.
    Nog een fijn weekend, Lydia

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat mooi , Peetje . De voorjaarsbollen met die bloesems .
    Mij hoor je ook niet roepen naar winter hoor , laat de lente maar komen .
    Maar ja , het is nog maar januari .
    Heb jij een leuke buurvrouw zeg , zo lief .
    Fijne zondag
    Christel , Garcya's place

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Prachtig vazen heb je opgemaakt Peet en wat is die Japanse kers mooi, die prille knopjes waar je net het roze van kunt zien...super mooi en ook de tulpen, ik vind deze kleur erg mooi en het brengt toch vrolijkheid in huis. Hopelijk gaat het hier dit jaar niet meer echt vriezen want ik vrees dan ook het ergste voor al die knoppen wat al uit zijn. Jouw Polleke zal vast en zeker weer blij zijn dat die knallerij om is, de mijne waren een paar dagen van slag en zijn het gelukkig nu ook weer vergeten...fijne zondag en lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen