donderdag 21 januari 2016

Computer-problemen, dus: Pen Hir deel II

 Ik had nog beloofd om jullie het tweede deel van Pen Hir (Bretagne) te laten zien (voor deel I (klik), en wel het deel met het oorlogsverleden uit WOII. En aangezien onze computer in een winterdip zit en ik daardoor niet bij alle bestanden kom, maar wel bij de foto's die er al op stonden, maak ik nu maar even tussendoor een vakantiepost, wachtende op een slimme ICT-er die onze pc uit deze winterdip kan halen, vóór ik er zelf een krijg...;-(



Deze Duitse bunker was onderdeel van de Batterij Kerbonn en werd gebouwd in de Tweede Wereldoorlog, als onderdeel van de Atlantikwall. De Atlantikwall (Nederlands: Atlantische wal) was een meer dan 5000 kilometer lange verdedigingslinie, die nazi-Duitsland tijdens de Tweede Wereldoorlog in de bezette gebieden heeft aangelegd ter voorkoming van een geallieerde invasie.



De bunker is nu een museum, het Musée Mémorial de la Bataille de l'Atlantique de Camaret, wat gericht is op de strijd in dit gebied van de Atlantische Oceaan in de Tweede Wereldoorlog. Het gedenkteken herinnert er aan dat tijdens de Tweede Wereldoorlog meer dan 45.000 zeelieden van alle naties zijn verdwenen met hun 5125 schepen.
Zo ook de geallieerde matrozen en 30.000 matrozen van de Duitse marine, tot zinken gebracht met hun 759 onderzeeërs.
(afkomstig:http://nl.tracesofwar.com/ en Wikipedia)


 Wij zijn er niet naar binnen geweest omdat het al wat later in de middag was en we wisten dat er buiten nog genoeg te zien viel...









Je kunt je bijna niet voorstellen bij deze prachtige strand-beelden 
dat hier destijds flink werd gevochten







Zouden de soldaten ook wel eens zo gestaan hebben en gedacht hebben hoe fijn het daar op het strand vertoeven is...bij vrede...



(Google)












Ik blijf het indrukwekkend vinden om zo'n plaatsen te bezoeken. Ook om het onze kinderen te laten zien. Zeker nu de jongste de gevechtsspelletjes ontdekt heeft en er helemaal in opgaat...Ja, met een druk op de knop ben jij weer 'levend'...Ik hoop dat hij altijd het verschil zal blijven zien van fictie en werkelijkheid, daarom vinden wij deze tripjes ook zo belangrijk...
 Dat zij hier nu in vrede kunnen lopen, omdat hier jonge mensen sneuvelden die eigenlijk net als zij toekomstplannen hadden...droomden over een leuke baan, gezin, gewoon gelukkig wilden zijn...
Zij kregen die kans niet...of moesten wat ze al hadden opgebouwd, achterlaten door hun zware offer...
En hebben we er wat van geleerd...?
Ben bang van niet...
Dus over tig jaren lopen misschien onze kinderen ook met hún kinderen weer over plekken waar het oorlogsverleden nog tastbaar is...
Ik hoop voor de toekomst dat dat dan ook in een museum is...


Liefs, Peetje




12 opmerkingen:

  1. Prachtig hoor...wat mooi daar...liefs van mij x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben bang Peetje dat de mensheid nooit iets zal leren van wat er vroeger is gebeurt! Overal blijft het toch één en al ellende!
    Er blijven altijd redenen om oorlog te voeren.....in het groot maar ook in het klein.
    Je hoopt altijd dat jouw kinderen het niet mee hoeven maken en dat ze leren van wat hun vader en moeder hen meegeven. En dat hebben jullie o.a. door dit bezoek gedaan.
    Ik wilde vroeger nooit dat mijn kinderen met oorlogsspeelgoed speelden....maar toen onze zoon een geweer van een broodkorst maakte dacht ik: misschien hebben mannen toch zoiets nodig en zien ze later heus wel wat echt en wat onecht is. Die fase gaat wel over want ik heb een paar zeer vredelievende zoons!

    Prachtige foto's heb je er van gemaakt: doet me verlangen naar de zomer!

    groetjes Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Trijnie heeft me het gras al voor de voeten weggemaaid..... ik verlang bij het zien van deze prachtige, indrukwekkende foto's net als zij naar de zomer en ook wij wilden niet dat onze zoon oorlogsspeelgoed kreeg. Geen probleem hoor, hij maakte z'n eigen geweer wel van een stuk pvc-buis van z'n vader, met een touw eromheen. 't Zit gewoon in de jongensgenen en verbieden heeft dus niet zo veel zin.
    Succes met je computer Peetje, zooo lastig als deze het niet goed doet.
    Warme groet, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij het zien van je foto's krijg ik meteen zin in de zomer en zin in vakantie. Wat is het daar rustig en mooi. Wij proberen de meiden ook bij te brengen dat onze vrijheid niet vanzelfsprekend is en dat er veel mensen hun leven voor ons gegeven hebben. De twee minuten stilte op 4 mei zijn bijna heilig, ze moeten wel een heel goed excuus hebben om daar niet even bij stil te kunnen staan.

      Ik hoop dat je pc weer snel gemaakt is! Liefs, Ingrid

      Verwijderen
  4. Wat een mooie maar ook heel indrukwekkende foto's.. niet voor te stellen wat zich daar allemaal voor ellende afgespeeld heeft.. heel goed dat de jeugd ook dit meekrijgt in hun opvoeding, zo belangrijk!
    Ik hoop dat je pc snel weer uit z'n winterdip is.

    Ik wens je alvast een heel fijn weekend!
    Liefs, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie foto's van een prachtige omgeving, waar helaas okk heel veel bloed heeft gevloeid!
    Mooi om dit ook aan je kinderen over te dragen, hopelijk nemen ze dit mee als ze volwassen zijn!
    Ik krijg zo wel weer zin in de zomervakantie, hoor;)
    De plannen worden ook alweer gesmeed, altijd leuk die voorpret❤

    BeantwoordenVerwijderen

  6. Tot ha tornat a la "normalitat" enrera han quedat els dies de celebracions que estan ja gravats en els nostres pensaments i que recordarem amb afecte cada vegada que pensem en ells i en tots els esdeveniments viscuts en aquests dies.
    "La vida és allò que et va succeint mentre t'entestes a fer altres plans." John Lennon.
    Feliç setmana. Elracodeldetall.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja, die prachtige strande hebben Een droevig verleden. Indrukwekkend vind ik altijd als je op zo n plek bent. Nog bedankt voor je grappige commentaar. Ik heb er erg om gelachen. Groetjes, Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zeker indrukwekkend dit, zo'n raar gevoel heb je dan hè, als je daar rondloopt. Ik vind het ook belangrijk dat mijn kinderen erover leren. Wij hebben twee jaar geleden een enorme bunker in Frankrijk bezocht, dat was ook zo indrukwekkend.

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het is inderdaad moeilijk voor te stellen dat daar zo heftig gevochten is als je het vredige plaatje zo bekijkt. Maar heel belangrijk voor de jeugd om dit met eigen ogen te zien!

    Liefs,Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat indrukwekkend om te zien. Ik was er even stil van. Het is zo belangrijk om daar bij stil te blijven staan. Maar net war jij schreef leren we ervan? Als ik zo naar het wereldgebeuren kijk wordt het alleen maar gruwelijker. Het beangstigd me best als ik aan de toekomst vän onze kinderen denk. Wat een mooie foto's laat he ons zien.
    Een fijn weekend, liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ha Peetje,

    Mooie foto's heb je daar gemaakt en ik kan me voorstellen dat het heel indrukwekkend moet zijn om dat te zien en je er dan bij voor te stellen dat ze daar zo gevochten hebben! Heel goed dat je je kinderen dat mee wilt geven, ik hoop dat het blijft hangen!

    Succes met je pc-problemen!

    Groetjes Marieke

    BeantwoordenVerwijderen