donderdag 28 januari 2016

Wafeltjes-nostalgie



Vorig jaar ging ik op zoek naar zo'n rond
 wafelijzer om hartjes-wafels te maken.
Voor mij is dit pure nostalgie, want mijn moeder 
maakte deze wel eens. Waar het wafelijzer van haar 
 terecht is gekomen mag Joost weten,
 maar zo gaat dat met spulletjes opruimen.
 Op dat moment zegt 't je niets,
 om jaren later een 'nostalgie-aanval' te krijgen
 en dan ontzettende zin in hartjeswafels te krijgen ;-) 
Tenminste, ik heb daar wel eens last van...


Het was best nog een zoektocht want
 meestal stonden er van die rechthoekige
 modellen om Luikse wafels (ook heel lekker!) te maken.
 Maar mijn hartjes-model niet en als ik er naar vroeg keek zo'n jonge verkoopster me al met zo'n zielige blik aan...
Maar de aanhouder wint en toen zag ik 'm staan in een huishoudzaak in een hoekje op de onderste plank. Het was de laatste en de doos was kwijt...
Maar ik was blij!



Nu nog op zoek naar een lekker recept!
En wat is Pinterest dan handig,
 want je tikt 'wafels' in en een hele pagina
 vult zich met de lekkerst uitziende foto's...
maar geen hartjes :-(
Dan maar gewoon via Google proberen: Yess!
Tja, en dan moet je uitproberen, het is niet anders :-))
Ik wilde geen 'harde' wafeltjes, maar de zachte soort,
 omdat mijn moeder die toen ook maakte. 



Dit recept komt nog het meeste in de buurt 
van mijn moeders recept :
Ik maakte wel niet meteen die 50(!) wafels,
maar je kunt het recept handig delen.



En als je dan bezig bent in de keuken,
en de heerlijke geur omringt je,
 ben je weer even terug in de tijd en zit je op je knietjes op de formica-stoel aan tafel in je moeders keuken, om vooral niks te missen van het hele proces...


...ben je weer het kind van vroeger 
dat niet kon wachten tot ze klaar waren...
Net als mijn kinderen nu ;-))

En wat is het genieten om ze dan later,
 als ze nog een beetje warm zijn, 
lekker op te smikkelen 
samen met je eigen kinderen.
Hmmm, laat maar komen,
 die nostalgie-aanvallen...





Liefs, Peetje

22 opmerkingen:

  1. Mijn moeder had er ook een, maar die maakte er harde koekjes mee. Mijn ouders noemden dat ijzerkoekjes. Leuk zo'n post over vroeger. Het is gek hoe het opeens op kan komen in je gedachten. Groetjes,
    Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mazzeltje dat je nog zo'n ijzer gevonden hebt, Peetje. Ik kan me voorstellen dat het herinneringen aan vroeger oproept.
    Zelf ben ik ook een post over jeugdherinneringen begonnen, die eerdaags wel zal verschijnen.
    Bak ze en eet smakelijk!
    Warme groet, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Peetje,

    Ik begrijp heel goed dat het nostalgische gevoelens oproept! Toevallig heb ik ze ook gebakken op mijn werk deze week (bij ouderen) met precies zo'n zelfde wafelijzer! Die geur alleen al he! Ze zullen vast gesmaakt hebben!

    Groetjes Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En als ze even bleven kleven aan het ijzer en de goedkeuringstoets niet konden doorstaan, alvast lekker smullen? Zo ging dat bij ons bij het knijpertjes bakken. Fijne dag, groetjes, Thea.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh wat een heerlijke post vol mooie herinneringen.
    Ik hoop dat jouw kinderen deze momenten zich later ook herinneren vol liefde!
    Ik ruik de geur gewoon in mijn kamer..hihi..mmm!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat is het dan leuk om dit weer met je eigen kinderen te doen hè! Gelukkig dat je toch in je zoektocht geslaagd bent en nu met regelmaat aan het bakken kunt gaan.

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hmmm zo lekker, hier staat er ook eentje. En dan met kersen en slagroom...
    Ik zit me nu wel te bedenken of ik een hartjes wafelijzer heb volgens mij wel.
    Nou je hoort het al, veel te lang geleden dat ik ze gebakken heb anders zo ik het wel weten! Tip voor het weekend! En jij, smulse! (Als ze nog niet op zijn. ;-)) XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ooh heerlijk! Wat fijn dat je het wafelijzer dan toch hebt gevonden. Het lijkt me ook erg leuk om te doen en daarna heerlijk die hele stapel opsmikkelen mmmm!!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh..wat ziet dat er heerlijk uit, Peetje! Hiervan heb je vast genoten en super leuk de herinnering aan vroeger.

    Lieve-Groetjes,
    Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lekkkkkerrr.....mmmmmmmmmmm.......konden we maar proeven hiero.....liefs van mij..x ❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Met het zien van deze heerlijke wafels, bedenk ik mij dat ik inderdaad ook nog zo een apparaat heb,
    Dus van het weekend maar even lekker wafels maken.
    Groetjes Brenda

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ooh wat zien ze er heerlijk uit! kan je het geurtje maar mee bloggen!
    heerlijk gewoon feest op tafel!
    fijne avond
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  13. De wafels zien er heerlijk uit, ik wilde er wel een proeven maar ik denk dat ik te laat ben.
    Ik had een stroopwafel rang en een rechthoekige wafeltang maar omdat ze niet gebruikt werden heb ik ze verkocht.
    Maar als ik dit zie heb ik er wel spijt van.
    Fijn weekend.
    Groetjes Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ha Peetje, natuurlijk weer genoten van je post.
    Ik heb voor Nieuwjaar wafels gebakken. Géén hartjes, want die pan is inmiddels stuk.
    Maar wel zachte wafels van een oud recept. En het voordeel van zelf bakken. ... iets teveel beslag erop en dan komt er steeds een beetje 'buiten' het wafelijzer. 😋😋 SMULLEN 😂😂😂

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oh en wat is het recept.......? Want deze wil ik ook wel eens maken......
    En had je er dan vroeger ook warme kersen bij en een dot slagroom.......?

    Ha ik zit ook meteen in de nostalgie ;)

    Fijne avond

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heerlijk zien ze uit, deze wafels en ze nemen ook mij terug in de tijd...Ik vind ze zacht ook het lekkerst. Ik ben eens benieuwd of onze kinderen ons naderhand ook voor recepten vragen.....denk het haast van wel....hihi ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heerlijk zien ze uit, deze wafels en ze nemen ook mij terug in de tijd...Ik vind ze zacht ook het lekkerst. Ik ben eens benieuwd of onze kinderen ons naderhand ook voor recepten vragen.....denk het haast van wel....hihi ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Peetje,
    Wat heerlijk dat je het juiste wafelijzer hebt gevonden onderop die plank in die winkel. Je gebakken wafels zien er verrukkelijk uit hoor.
    Fijne avond,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Lekker hoor! En ook fijn om even terug in de tijd te gaan. Grappig hoe dat werkt, met geuren.Je bent direkt weer kind. Met sommige muziek heb ik dat ook...
    Je hebt vast lekker gesmuld van je mooie wafels!

    groetjes,Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Leuk dat nostalgische! Mijn moeder bakte nooit wafels, maar ik wel ... gewoon rechthoekige :)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Pure nostalgie dus! Heerlijk geniet van zo'n geniet momentje!
    Liefs, Lydia

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een leuk blog heb je, o wat zien ze er lekker uit en zo vers gebakken super verleidelijk! Mijn moeder bakte ook wafels maar dan met een ijzeren vorm die met een haakstok in de olie werd gedoopt en dan in het beslag en dan in de olie afgebakken.
    Heb dit attribuut wel in mijn bezit maar heb het al tientallen jaren niet meer gebakken, maar nu ik die van jou zie krijg ik trek hihi!
    fijne dag,
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen