dinsdag 16 februari 2016

Kommetjesgevoel??



Ik heb een zwak voor kommetjes...
Als ik kommetjes zie, roepen ze me: kom!
(Hihi, zou daar de naam van komen?)
Nu zou ik daar natuurlijk het liefste altijd gehoor aan geven, 
maar ja, mijn kasten puilen al uit...


Toch kon ik bv deze Franse kommetjes niet weerstaan, toen we afgelopen zomer in Bretagne waren. Een beetje zoet misschien met die lieftallige bloempjes erop. Maar ik zie dan een oude houten tafel voor me staan met zo'n geblokt tafelkleed erop, in een weiland met prachtige grote bomen en daar staan dan deze kommetjes op tafel met verse aardbeien of frambozen, naast manden met campagne-broden...De zon schijnt warm door het bladerdak met hier en daar een lichtstraal over de tafel...dat werk...mmmmm....dromen jullie al weg?
 Heel anders toen ik deze serie foto's nam: buiten is het koud, nat en grauw, zodat ik de lampen boven de tafel aan moest maken, wilde ik überhaupt wat foto's maken. Ik ben toen maar gestopt.



Het verschil zien jullie hier: de zon schijnt eindelijk volop naar binnen na dagen van regen!
Toch een heel ander gezicht! Alleen waren de tulpen ondertussen uitgebloeid :-(...
Maar waar waren we gebleven: oja, kommetjes!!




Lief toch?
 Mijn romantische ziel bloeit helemaal op...




Het zonnetje is er al, nu moet het weer buiten nog wat aangenamer worden, dan kan ik een tafel naar buiten slepen het weiland in...ooh, grasveld mag dat ook? Er staan wat bomen om heen...? Wel nog wat kaal...maar dat komt goed de komende dagen  weken...


Enfin, mijn kommetjes wachten 
wel geduldiger dan ik... 

Laat ik jullie ondertussen andere Franse kommetjes zien, 
die ik ook in Bretagne vond.




Deze ei-vormige kommetjes met afbeeldingen
 van dames voor een old-timer. 
Waar ze destijds voor werden gebruikt? 
Geen idee, maar ze zullen hier met Pasen vast wel op tafel staan met wat heerlijke chocolade-eitjes erin...




Jullie merken het:
 ik snak toch naar fris groen...


Maar in een hele andere categorie 
vallen deze kommetjes waar ik ook een zwak voor heb...



Fris in zwart/wit.
 Sommige van de kringloop, 
andere van (klik) Loods 5.


Met reliëf of zonder...


Wat moderner aandoend natuurlijk,
 maar daarom niet minder mooi voor mij.
Alleen in een andere stijl...


Hier zie ik een buitentafel in de avondschemering voor me, met een effen tafellaken erop en deze kommetjes gevuld met kroepoek, gebakken uitjes, atjar, lontong-rijst of chilli-saus...op de BBQ liggen saté-tjes te grillen die een heerlijke geur verspreiden...krekels geven hun concert...dat werk...mmmm....dromen jullie al weg...?
Nog even een paar weekjes maandjes wachten...

Zoals jullie dus kunnen zien, 
geeft een kommetje
 bij mij ook een bepaalde
 sfeer/gevoel weer...
Ben ik de enige? 
(moet ik nu toch een hulp-lijn gaan bellen??) 




Vanavond eten we trouwens gewoon
 boerenkoolstampot op een plat bord...
zonder visioenen, hihi.



Liefs, Peetje




23 opmerkingen:

  1. Ik werd al blij van de zon, maar jouw blogje maakt dat ik een glimlach heb van oor tot oor, geweldig hoe je dit hebt beschreven. Wat een heerlijk gevoel ook om te weten dat ik niet alleen op de wereld ben die een zwak heeft voor kommetjes ( en theespulletjes....kan het ook niet helpen :-))
    Wat kunnen we dan heerlijk wegdromen bij het aanzien van serviesgoed! Leuk ook om te zien dat je diverse smaken hebt, dat heb ik nou ook...ik vind de zwarte kommetjes ook mooi, maar dat met die roze bloemetjes ook..
    maar dan neig ik toch elke keer weer naar het boeren-landelijke, en dat heeft negen van de tien keer helemaal geen afbeeldingen :-))
    Je maakt wel wat los zo met je kommetjes :-))) Ben benieuwd of andere mensen dat ook hebben!
    Fijne zonnige dag toegewenst! Geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een troost te weten dat ik niet de enige ben..en jij dus ook niet!
    Je veteld het wel zo beeldend dat ik me er zelf al zag zitten!
    Mmm..deze zonnestralen vandaag doen me snakken naar meer;)
    Maar ze zehgen me ook dat ik de ramen moet gaan lappen( ben morgen jarig en dan moet je er gekuist bij zitten natuurlijk..hihi)
    Een hele fijne dag,Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een troost te weten dat ik niet de enige ben..en jij dus ook niet!
    Je veteld het wel zo beeldend dat ik me er zelf al zag zitten!
    Mmm..deze zonnestralen vandaag doen me snakken naar meer;)
    Maar ze zehgen me ook dat ik de ramen moet gaan lappen( ben morgen jarig en dan moet je er gekuist bij zitten natuurlijk..hihi)
    Een hele fijne dag,Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gelukkig, ik ben niet alleen.
    Ik kan soms helemaal verliefd worden op een kommetje en zie het al helemaal voor me wat ik er mee kan doen.
    Meestal blijft het bij goed afwassen en oppoetsen en ergens neer zetten waar ik hem goed kan zien tot...het volgende kommetje....
    Van je roosjes kommetjes heb ik er ook een, maar die staat bij mijn roosjes kop en schoteltjes.
    Groetjes Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk en wat heb je er veel zeg, maar je kunt ze dan ook overal voor gebruiken. Ik word er erg vrolijk van. Heerlijk weertje vandaag, ik kan hier erg van genieten, gelukkig heb ik mijn ramen gisteren gelapt ;-)

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, kommetjes en bekertjes, ik ben er gek op. En ik ben dan vooral van de bloemetjes.
    Je hebt ook een aantal prachtige exemplaren.
    Ik ga vandaag even genieten en ga naar buiten.

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig beschreven!!!
    Bij het zien van je 5e foto......kreeg ik ook een speciaal gevoel, sfeer, beleving. Het herinnerd mij aan mijn overleden oma, waar ik naar vernoemd ben. En bij het zien van die foto (ze had zo`n soort gelijke afbeelding op haar servies) krijgt je het gevoel van; heimwee, verlangen, koesteren van mooie herinneringen aan de tijd van vroeger toen zij nog leefde. Heerlijk! En wat is het toch eigenlijk mooi, dat je dat gevoel krijgt bij het zien van kleine bloemetjes op een kommetje. Even stil staan, en inleven in het verleden. Wat een kommetje al niet kan doen. Dank je wel daarvoor!!!
    En geniet nu vooral van het mooie gezonde weer!!

    Groetjes Maartje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Kom, kom, die koop verslaving valt toch wel mee? Zolang er ruimte is in de kast en je ze kan fotograferen voor ons is deze aankoop helemaal verantwoord. Groetjes,
    Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hihi wat een heerlijke wegdroom kommetjes die met die bloemetjes... in een wei... met haasjes erbij... verse eitjes en dan gevuld met paaseitjes mmm... ja ze brengen echt dromen over hihi... niets mis mee toch?
    fijne zonnige dag,
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. O kommetjes, ja hoor ik snap dat helemaal! En het er bij wegdromen ook. Die romantische gebloemden. Ik heb ze ook (genoeg;-)) Heerlijk! Enne kan de worst niet in een kommetje vanavond? En de jus? En het toetje? En daarna de koffie? Ik droom met je mee over een avond in februari....Stamppot uit kommetjes....XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Haha....ik hoor ze ook altijd roepen hoor: kom....mij kopen! En helemaal die uit Frankrijk!! Ach, er zijn ergere verslavingen toch? Ik heb er ook een aantal, niet zoveel als jij, maar genoeg om een plank leuk mee op te vrolijken!
    En van jouw post word ik ook helemaal vrolijk: de mooie kommetjes maar vooral het verhaal. Nog even.....en dan zitten we weer in de tuin hoor. En gebruik ik dan zo'n kommetje dan zal ik aan je denken!

    groetjes Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Tja kommetjes gevoel wat ik daar nu op moet zeggen!! bij de dameskommetjes kreeg ik een bananen split gevoel hahahaha volgens mij past dat er perfect in! Lijkt me heerlijk! nou en de laatste kommen vind ik gewoon heel erg mooi!
    Wat een uitgebreide collectie heb je zeg. Ik hou ervan! hihi
    fijne dag
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een snoepjes, je kommetjes ! Mooi met die tulpjes erbij...toen ze nog fier rechtop stonden hihi. Je schetst alvast en heerlijk beeld van de zomer, zie je al helemaal zitten in de tuin onder de boom.
    We moeten helaas nog even geduld hebben,maar vandaag heb ik in ieder geval genoten van het zonnetje en jouw post!

    Lieve groet,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Die liefde voor kommetjes herken ik wel, maar ik vul niets meer aan...ik heb er genoeg :-). Maar met je meedromen richting het weiland was geen enkel probleem hoor, ik had er direct beelden bij. Ik word helemaal blij van het idee dat we weer richting de zomer en de lente gaan! Ik heb je post (weer) met veel plezier gelezen!

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooie verzameling......De bloemetjes kommen zien er schattig en romantisch uit , de zwart/witte vind ik ook erg mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een mooie kommetjes. Ik vind de zwart witte erg gaaf. Leuk dat je ze zo bij elkaar vind. Ik heb ook een tik met kandelaars. Ik hoop dat ik nu geen kommetjes tik krijg. Fijne avond.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Geweldig...ik heb dat ook ben gek op servies heb ook veel teveel...en jan in een winkel geen servies voorbij lopen altijd even kijken....ja kijken....en dan heel soms...wat kopen toch gewoon omdat het leuk is...en omdat het kan hihihihihi......liefs Ria x

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Peetje,
    Wat breng je ons in heerlijke sferen, met je prachtige kommetjes. Ik kan het me helemaal voorstellen dat ze je roepen als je ze tegenkomt. Zelf had ik dat met kop en schotels in die heerlijk ouderwetse oma-motiefjes. Kleurrijke bloemetjes er op. Je weet wel wat ik bedoel... En dan zie ik de tuintafel in een grasveld (we hebben geen grasveld maar wel een tuintafel dus op terras mag ook), een mooi geborduurd tafelkleedje er op. Verschillende theepotten vol met geurige thee, schaaltje (de jouwe soms?) met fruit, schotels vol met cake... kortom een heuse High-Tea staat me voor de geest. De kop en schotels heb ik al, en ook een aantal theepotten en het geborduurde tafellakentje. Nu nog de High Tea organiseren...
    Ik wens je een heerlijke dag,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ja breng ons maar in vervoering, idd het zonnetje is daar maar koud is het nog wel, ik snak ook naar lenteweer...prachtige kommetjes, ook de zwart/witte vind ik heel mooi en nee hoor er is niks mis met jou :-D

    Liefs Michelle

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Oh ja ik droom al lekker met je mee... ik ga voor dat weiland of gras met de bomen eromheen... oud tafeltje... manden met champagnebroden... ja ik zie mezelf daar al helemaal zitten én fotograferen hihi...

    Liefs, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik zou geen hulplijn bellen, er is niets mis met jou, haha. Wat zijn ze gaaf, jouw kommetjes! Ik zie de gebloemde kommetjes ook wel in zo'n zonovergoten weiland staan, ja, heel idyllisch, zucht...maar ach, geniet er nu maar gewoon lekker binnen van!
    Liefs, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Dromen over kommetjes! Heerlijk, zE zijn ook zo mooi!
    Vooral gevuld met heerlijk fruit of tomaatjes of....zie je wel ik droom al mee!
    Snel op naar de lente, tafel dekken in het zonnetje....

    Liefs Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Oh heerlijk wat kun je daar van genieten he! Ja ik kan daar ook zo voor vallen, het is dat ik geen plek meer heb.... maar anders haha!
    Liefs,Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen