maandag 1 februari 2016

Lichtstraat(je)


Hier waar het schoolbord staat, baadt je meestal
 in het mooie licht van de dag (zeker als de zon schijnt)
Dat komt door de lichtstraat die 13 jaar geleden is 
geplaatst toen we naar achter uitbouwde.



In de oude situatie zat hier in deze doorloop het kamerraam.
 Op de plek waar ik deze foto maak was een kleine serre met een dunne, lekkende glasplaat als overkapping. Op uitgekiende plekken kon je droog zitten tijdens een bui ;-) en op de 'lekkende' plekken zette je bloempotten, zodat die automatisch water kregen, hihi.
Plannen voor een betere aanpak van de veranda hadden we al toen we het huis kochten, meer dan 20 jaar geleden. En we hadden véél verschillende plannen, die door de jaren heen eigenlijk steeds uitgebreider werden. We begonnen, in gedachten, dus met een degelijkere overkapping van de veranda, maar ja, de smalle keuken die naast de veranda lag, was eigenlijk ook aan vervanging toe. Daar zat een donkere eiken keuken mét schrootjesplafond in én van die kleine groene tegeltjes tegen de wand én als aanrechtblad. Niet echt mijn ding dus...Met een pot zacht gele verf (het waren de '90 ;-)) verbeterde ik de situatie die ik kon veranderen,  zoals al het houtwerk (behalve het plafond, dat werd wit). Maar die tegeltjes...Ook de indeling was niet bepaald handig met een (bruine!)afwasbak pal tegen de muur. Bovendien was het allemaal te laag (we zijn niet van die kleintjes...)
De keuken was een pijpenla, met daarachter de bijkeuken, waarin ook het toilet was, gewoon open in die ruimte. Manlief maakte daar al meteen een dicht toilet van en verder werd het onze was-en droogruimte.
Toen we uiteindelijk écht begonnen, meer dan 13 jaar geleden, ging de hele achterbouw tegen de vlakte en verrees een hele nieuwe achterbouw met een eetkamer, toilet, keuken en bijkeuken.



Om ervoor te zorgen dat de bestaande bouw (woonkamer) niet té donker zou worden door die uitbreiding (hier op deze foto lijkt het toch nog donker maar dat valt in het echt reuze mee), werd er een lichtstraat geplaatst. Het was eigenlijk de bedoeling dit te doen over de hele breedte van de uitbouw, maar we waren gebonden aan de bouwregeltjes.


Dus het werd een lichtstraatje van 2 meter. Maar wat een licht daardoor naar binnenkwam! Manlief timmerde de koof mooi af en ook de doorloop werd mooi afgetimmerd. Ik speurde naar ideeën om het ensuite-effect te krijgen (ons huis is tenslotte van 1932 en de oorspronkelijke ensuite bij het zitgedeelte, is door de vorige bewoners verdwenen) en tekende dat voor hem uit en hij maakte het zo mooi, dat menig een die de oude situatie niet kende nu in eerste instantie denkt dat dit echt een ensuite-doorloop is. Om dit nog te versterken werd aan de andere kant een kastenwand gemaakt voor boeken, cd's en snuisterijen. Om een mooie vloer-overgang van de oude kamer naar de nieuwe te krijgen, plaatsten we een brede zwart hardstenen dorpel, net als bij de overgang keuken en eetkamer.
Jaren later kwam daar nog de radiatorombouw bij, waardoor ik meteen een mooie plek kreeg om te stylen met, zoals nu het schoolbord. De deur die je hier ziet is de deur naar de bijkeuken (waar dus vroeger de oude keuken was) en waar vroeger de oude bijkeuken was zit nu de keuken. Volgen jullie het nog...?

Het is heerlijk om na zoveel jaren nog steeds verliefd te zijn op ons huis, mede door de verbouwing helemaal naar onze wensen. Natuurlijk zou ik nog een paar kleine wijzigingen willen doorvoeren omdat je smaak of inzichten wat veranderen, maar het is goed zo.
Het is ons thuis, waar al onze kinderen zijn geboren (de laatste zelfs tijdens deze verbouwing!) en waar iedereen zich meteen thuis voelt (hoor ik vaak).

En mocht je willen weten wat ik op het bord heb geschreven:
"A good life 
is when you asumed nothing
do more, need less
smile often, dream big
laugh a lot, and realize
how blessed you are".

En dat zijn we!

Liefs, Peetje

23 opmerkingen:

  1. Heerlijk hé om nog steeds zo van je huis te houden:)
    Jullie verbouwing heeft ook een prachtig mooi en ruimtelijk resultaat opgeleverd.
    En het belangrijkste , je voelt je er THUIS!

    Wij wonen ook nog in ons eerste huis, en na de verbouwing 4 jaar geleden wil ik er ook niet meer uit..hihi!

    Een fijne dag, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk hé om nog steeds zo van je huis te houden:)
    Jullie verbouwing heeft ook een prachtig mooi en ruimtelijk resultaat opgeleverd.
    En het belangrijkste , je voelt je er THUIS!

    Wij wonen ook nog in ons eerste huis, en na de verbouwing 4 jaar geleden wil ik er ook niet meer uit..hihi!

    Een fijne dag, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een lichtstraat of een koepel brengt altijd licht in huis , soms ook nodig wanneer een huis te diep ligt .
    Ik kan mij ook zo blij voelen wanneer er iets echt naar mijn zin is , blij om wat ik heb ....
    Ook kan ik het mij voorstellen hoe jouw keuken was , dat was toen wel zo , en ook de gele periode in de woningen ( als ik nu die foto's zie ;)).
    Een huis evolueert mee met zijn bewoners en laat dat het nu net zo leuk maken .
    Fijne maandag
    Christel , Garcya's place

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat hebben jullie dat prachtig gemaakt. Mooie oplossing voor het licht in huis en de afwerking is heel mooi. Leuke foto's van jullie huis.

    Groetjes Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kan me heel goed voorstellen hoe je keuken eruit zag...dat waren de kleuren van toen...maar je hebt er wel iets prachtigs van gemaakt...helemaal jou stijl...super mooie lichtinval.
    De tekst op het bord klopt helemaal...
    Fijne dag.

    Groetjes,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een heerlijk huis heb je, daar moet iedereen zich wel thuis voelen.
    Het is fijn om een handige man te hebben die alle ideeën uitvoert, heb ik ook hinhi, ik bedenk en maak het vaak zelf maar als het groot of zwaar is helpt mijn man en al begrijpt hij niet wat ik bedoel hij volgt mijn aanwijzingen en dan komt het altijd goed.
    De lichtstraat is erg mooi en met de gestylde ombouw een prettig plekje.
    Geniet maar van je mooie huis.
    Groetjes Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is inderdaad alsof het zo hoort!
    Wat sfeervol is het bij jullie.
    Het geeft altijd een goed gevoel als mensen zich gelijk bij je thuis voelen.
    Dat komt natuurlijk door je inrichting maar ook door de mensen die er wonen ;-)
    lieve groet,
    Alberta

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat heerlijk een eigen huis waar je jouw eigen ideeën aan kunt toevoegen. Die lichtstraat fantastisch!!! Echt een mooi Thuis!
    fijne dag,
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heb het helemaal gevolgd hoor ;)......Wat super en met oog voor details zie en lees ik wel.......mooi! Wij zitten soms ook aan iets van uitbouw te denken...ook een smalle keuken....maar idd...hoe wil je het........? Zit dus te genieten.
    Heb ook zo'n krijt/spreukenbordje in de keuken hangen......nu hangt er een gedichtje uit de libelle op...pagina groot.........en die wissel ik dan soms weer......

    Fijne week

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat ziet het er supergezellig uit bij je, Peetje! En wat heerlijk dat jullie je er zo gelukkig in voelen, zo zie je maar dat je huis echt je thuis moet zijn.
    Wij hebben ook van die daklichten bij de uitbouw (onze eetkeuken)ze zijn alleen zo lastig schoon te maken: ik ben niet lang genoeg. Ach....daar heb je dan een man voor...toch?

    groetjes Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heerlijk toch als je zo tevreden ben over je huis dan is thuiskomen iedere keer weer een feestje....wij hebben dat ook hoor terwijl wij in een appartement wonen...heerlijk zou niet anders willen....liefs fijne week van mij...x❤️❤️❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een heerlijk huis heb je het ziet er erg mooi uit op de foto's. Fijn om zo van je huis te houden. Ik heb ook een heerlijk huis en daar kan ik enorm van genieten.
    Groet El

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zo'n lichtstraat is inderdaad prachtig. Toen wij hier kwamen wonen, was de dichte uitbouw al gerealiseerd. Bij donkere dagen is het hier binnen dan al gauw donker. Dus dat hebben jullie toen heel goed aangepakt, bovendien is het ook nog eens heel mooi.

    Fijne avond! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik kan me voorstellen dat je nog steeds verliefd bent op het huis. Het is een huis met karakter zo te zien. Ook heel mooi gedaan met de lichtstraat.
    Echt een gezellig huis!

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heel mooi zo hoor met die lichtstraat, ik kan me voorstellen dat je nog iedere dag geniet van deze mooie uitbouw. Zo fijn om het dan allemaal naar je zin te maken. Je hebt een heerlijk huis!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat leuk om weer een andere hoek van je huis te zien! Kan me helemaal voorstellen dat je blij bent met de uitbouw.Dat heeft manlief goed betimmerd!Fijn als er lekker veel licht binnenkomt.
    Wat heerlijk toch , dat we zo blij zijn met ons knusse huisje en er ook zo van genieten!

    Een radiator ombouw staat ook al heeeeeeel lang op mijn verlanglijstje maar er komt steeds iets anders tussendoor hihi...
    Fijne avond Peetje!

    Lieve groet,Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat heb je het toch gezellig. Dat zal zeker een stuk schelen zo'n lichtstraal. Wat heerlijk om zo van je huis te genieten. Maar ik begrijp dat wel als ik zo de mooie foto's zie.
    Nog een fijne week, liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi!

    Wat een zee van licht geeft zo'n lichtstraat ! Ik vind licht ook erg belangrijk & bepalend. Zeker bij van die sombere dagen (zoals we nogal eens hebben gehad de laatste tijd), dan is daglicht zo heerlijk! Ook al kom ik niet uit die tijd van de gele tegeltjes enz. ik kan me er wel wat bij voorstellen! Het is echt prachtig zoals het nu is. Fijn dat je er zo van kan genieten. Het belangrijkste is toch dat je huis als een THUIS voelt!

    Enjoy!

    Liefs Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Jullie hebben een mooie ruimte gecreëerd en het fijnste is dat je, je er er nog steeds thuis voelt!
    Liefs, Lydia

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Je kunt het beter goed aanpakken dan half werk. Wij hebben ook jaren van verbouwen gekent. Maar nu is het goed en ook wij zijn tevreden met het resultaat. Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Heerlijk zo met het vele licht en fijn dat jullie huis een echt thuis voor jullie is. Dan zit je toch helemaal goed! Mooie tekst op het krijtbord! Liefs, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Jullie huis is prachtig Peet, een oud huis is altijd een hele lange tijd mijn droom maar doordat het leven niet altijd gaat zoals je graag gewild had, blijft het bij dromen....niet dat ik ontevreden ben...integendeel...ik ben ook blij met alles om mij heen en daarom vind ik je spreuk supermooi....liefs Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Heerlijk he nog verliefd zijn op je huis! Wij zitten hier ook vaak 's avonds op de bank om ons heen te kijken en dan kijken we elkaar aan en zeggen wat een gaaf huis he, heerlijk!!
    Liefs, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen