maandag 14 maart 2016

Tuinwerk en teer groen.

Gisteren was het heerlijk lenteweer.
 Het zonnetje scheen volop aan een wolkeloze blauwe lucht,
 de vogeltjes floten hun mooiste lied en
 wij trokken de tuin in!
Eerst nog met een warm vest aan, 
sjaal om en wat straffe spieren...
Maar niet voor lang...
heerlijk gloeiend met de warme zon op onze rug, 
blozende wangen en
 plezier aan al dat 'gesjravel' in de tuin 
en het lichte tere groen dat overal ontsproot 
was het een genot om zo de zondag door te komen.


Maar binnen gebeurde ook van alles deze weken. 
De geraniums van vorig jaar wilde ik weer overhouden. Dus na de zomer werden ze opgeslagen in mijn atelier om te overwinteren. Samen met de Fuchsia, Leeuwenbekjes en ander zomers goed dat ik wilde overhouden. Ze werden geparkeerd onder de tafel, lekker donker en beschermd voor de vorst.


Een paar weken geleden werden alvast twee potjes met Geraniums naar binnen gehaald. Het afgestorven groen werd weggehaald en de plant gefatsoeneerd. Best wel spannend, hoeveel kun je terugsnoeien? Nou best veel dus, want langzaam ontwikkelde zich nieuw groen...


Buiten ontwikkelde zich ook al van alles,
 tussen de buien door...In het gras de eerste madeliefjes...
Waren ze eigenlijk wel weg geweest?


Binnen, lekker warm achter glas,
 verschenen steeds meer blaadjes aan de geraniums.
Ik word daar zo blij van...


De natuur als een pandora-box...langzaam laat ze weer haar mooiste juwelen zien, binnen én buiten... 


"Hallo, hier zijn we weer!"
En hoe!


De geraniums achter het keukenvenster doen het heel goed en beloven prachtige volle planten te worden...



Net als buiten...
De tere groene knopjes overal beloven veel goeds.


De Annabellen werden flink teruggesnoeid. Vol in knoppen, die binnen een paar weken flink uitlopen tot mooie bossen groen met witte bloemballen.


De kleine narcisjes pieken hier en daar door
 het groene bladerdek van de klimop. Klein maar dapper!


De blauwe regen wordt ook flink teruggesnoeid. Zou hij ook dit jaar weer zo vaak bloeien als vorig jaar? Toen trakteerde hij ons wel 5 x met prachtige hangende bloemtrossen!


De Hortensia's  zitten ook al dik in de knoppen. De oude gedroogde bollen werden verwijderd. Nu maar hopen dat de vorst deze knoppen niet aantast, waardoor ze zwart worden. 


De rabarber in de moestuin laat heel voorzichtig
 zijn rode knoppen zien. Nog een beetje verscholen onder afgestorven goed, maar door de fel rode kleur toch goed te zien.


En dan zien we nog iets kleins, rood...op de loungebank...
naast een paar stukjes oude kaas...een klein mini-potje bosbessenjam met de bekende rode deksel...
Even een verwen-moment na al het harde werken in de tuin.
Met een flesje gersten-nat voor manlief en een glaasje witte wijn voor mijzelf...


De zon verliest langzaam zijn kracht...wij ook...
Alle snoeiafval en tuinspullen zijn opgeruimd.
Nog even met z'n tweetjes op de bank kijken naar al het gedane werk. Tot nu toe, want er moet nog veel meer gesnoeid worden aan bomen. Maar dat is voor een andere dag...


Alles op z'n tijd...
Dus nu even genieten van de late zondagmiddag...
De ondergaande zon...
Het word weer langzaam frisser.
Vanavond vriest het weer licht...



Maar mijn geraniums binnen, achter het glas deert het niet...
Zij vangen de laatste zonnestralen op.
En blijven groeien...

Wij trekken ook naar binnen,
deuren dicht, kou buiten.
Maar onze wangen gloeien nog na...

Liefs, Peetje




21 opmerkingen:

  1. Mooie blogpost, Peetje! Heerlijk hé in de tuin aan de gang met het zonnetje erbij! Geniet ervan..

    Lieve-Groetjes,
    Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De laatste dagen was het idd heerlijk weertje! Jammer van de wind, maar op een beschut plekje is het al fijn zitten. Dat doet zo goed, die zon op je gezicht. Zaaalig!!!

    Heb je de vogels gehoord? Die denken ook al dat het Lente is.

    Mooie foto's heb je gemaakt. Zo met het licht door de bladeren, bijna doorschijnend! Zo teer!

    Fijne week.

    Groetjes Thea♥

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie post over een mooie zonnige lentemiddag.
    Wat fijn dat alles weer groen word, de natuur blijft een wonder!
    Onze geraniums moeten nog even wachten tot we terug komen van Ameland.
    Groetjes Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, met hetzonnetje erbij gaat het reuze vlug in de tuin. Heb ook al heel veel gesnoeid. De tuinbanken naar buiten gesleept en genieten van elke lentedag. Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een heerlijke blog, en de geraniums! Die doen het goed zeg! Ik had ze tot begin januari nog buiten staan...en toch maar naar binnen gehaald want ze bleven maar groen. En nu heb ik er al eentje bijna in bloei, maar niet zo mooi vol in blad als jij. Maar dat gevoel wat je erbij hebt dat ken ik wel! Hier heb ik de tuin al redelijk op orde. Op een paar borders na en het nodige snoeiwerk. Ook wil ik nog wat planten verzetten en eigenlijk toch voor een moestuin(tje) gaan. Maar alles op zijn tijd en ondertussen genieten van alles wat er in de tuin gebeurd. Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. O wat mooi je geraniums, helaas was ik te laat met binnen halen... dus moet zelf opnieuw beginnen zal nog wel een dik maandje duren voor dat ze te koop zijn...
    Heerlijk plankje met oude kaas en een drankje erbij... Wij zijn liefhebbers geworden van belegen kaas met vijgenjam mmm kreeg gelijk trek toen ik de foto zag!
    Fijne dag,
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een heerlijke voorjaarspost, zo gezellig om te lezen en te genieten van al dat ontluikende groen.
    Ik neem me ook al jaren voor om een poging te doen geraniums over te houden, dit jaar toch maar eens echt gaan doen, die van jou staan er zo mooi bij!
    Ohh heerlijk die stukjes oude kaas, dat hadden jullie ook wel verdiend!

    Liefs, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik geniet met je mee...van je post en van het mooie lenteweer. Hier is ook hard in de tuin gewerkt. Een grote boom is flink terug gesnoeid...tjonge, wat komen daar dan veel takken vanaf. Maar inmiddels ligt alles gebundeld bij elkaar en is de tuin weer mooi aangeveegd. Nu nog violen in bakken plaatsen...dan komt er meteen wat meer kleur in de tuin.

    Een fijne week, Peetje. Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Vandaag wederom een perfecte dag voor wat tuinwerk ! Leuk dat je je geraniums heb overgehouden, ik heb ze eigenlijk nooit in de tuin staan,maar wie weet dit jaar !
    Heerijk is dat toch , al het afgestorven blad wegharken, en dat nieuwe groen ontdekken.
    Vandaag met de groene aanslag reiniger in de weer geweest, dus hopen dat het nog even droog blijft de komende dagen!

    Lieve groet,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha wat een heerlijke lentepost!
    Mooi als alles weer zijn/haar knopjes en kopjes laat zien en we het mooie groen weer mogen aanschouwen.
    Een mooie belofte en mooi om te volgen hoe het zich verder weer ontwikkeld.
    Heerlijk om met je te mee te kunnen gaan in het tuinwerk!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heerlijk lente!!....kan niet wachten....owww en nu heb ik zin in oude kaas .....liefs Ria x

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een heerlijk gevoel roept jouw post op.
    Fijn om samen in de tuin te werken en om samen te relaxen..
    De lente is altijd zo'n seizoen vol verwachting.. De bomen een struiken die uitlopen, zo mooi.
    Je geraniums doen het super!
    Ik wens je nog veel van zulke mooie dagen toe;)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een heerlijk gevoel roept jouw post op.
    Fijn om samen in de tuin te werken en om samen te relaxen..
    De lente is altijd zo'n seizoen vol verwachting.. De bomen een struiken die uitlopen, zo mooi.
    Je geraniums doen het super!
    Ik wens je nog veel van zulke mooie dagen toe;)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heerlijk zo'n dag he, het is even ploeteren maar als het weer meewerkt dan kan het maar weer gedaan zijn, des te eerder kan je weer genieten van je tuin. Wat goed zeg die geraniums, ik zou ze gewoon weggegooid hebben haha ;-)

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat schrijf je weer mooi. Heerlijk zo buiten omrommelen en zien dat alles weer gaat groeien. Ik zal deze week mijn zaadjes ook gaan zaaien. Joepie! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtig allemaal! ik wist niet dat je geraniums bij kon houden en weg zetten voor het volgend jaar had ik dat maar geweten, weer wat bijgeleerd...heerlijke foto's heb je gemaakt!

    Liefs Michelle

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat herkenbaar, jouw blogje. Lekker genieten van alle signalen van de lente, de eerste dagen buiten werken in de tuin, daarna lekker tevreden genieten van het resultaat.
    Of mijn geranium het ook weer gaat doen, dat moet ik nog zien (ik vrees van niet); ik had 'm achterin het fietsenschuurtje gezet, maar daar is het niet altijd vorstvrij helaas, en ook ben ik 'm een beetje vergeten haha. Ik ga zo es kijken of er nog leven in zit. En anders ga ik een nieuwe halen (mag binnenkort weer werken bij de bloemist hier in de buurt en er zal wel meer aan mijn vingers 'blijven kleven'). Fijne lente Peetje!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat heb je het mooi verwoord in je reactie op mijn blog. Dank je wel daarvoor !
    Het proces van tevreden zijn met wat er is en daardoor niet zoveel meer posten
    herken ik zeker bij een aantal bloggers.
    Ben zelf heel blij en dankbaar voor de periode waarin we elkaar inspireerden .... En nog hoor ....
    Een aantal zoekt de snellere media kanalen op en daar is helemaal niks mis mee. Zelf merk ik echter dat bij het zoeken naar rust in mezelf de behoefte aan het delen minder wordt.
    Misschien blijf ik bloggen maar misschien wordt mijn woonboek ook wel een soort van afsluiting en is het dan mooi geweest . Soms geeft het loslaten van iets ook weer ruimte voor andere dingen.
    Ik weet het niet en laat dat maar rustig op me afkomen allemaal.
    Tot dan blijf ik gewoon af en toe een post plaatsen ;-)
    Fijne dag en liefs van Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Peetje,
    Wat een gezellige tuinpost heb je gemaakt, ik heb ervan genoten.
    Ben ook zo gek met Geraniums en ga ze dit jaar zeker proberen over te houden.
    Ook hier al het een en ander gesnoeid het weekend ga ik de Blauwe regen nog even snoeien. Wat heerlijk toch om even na hard werken te genieten van wat lekkers, kijkend naar het gedane werk.

    Wens je een fijn weekend.

    Lieve groet, Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Heerlijk he. Hier moet alles nog gebeuren. Geniet van t weekend
    Lieve groet Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat heerlijk om zo bezig te zijn hè Peetje! Genieten van deze kleine dingen is zo belangrijk: blij zijn met al die knoppen die beloven dat er weer een mooie tuintijd staat aan te komen.....ik kan er ook zo van genieten!
    Zelfs als het minder mooi weer is kan het buiten zijn heerlijk rustgevend werken.
    Bedankt voor je mooie voorjaarspost! Het was ook achter de laptop genieten!

    groetjes Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen