woensdag 20 april 2016

Tuin in knop, hek in wording en ik wacht op warmte!

Als ik nu regelmatig de tuin in loop, is er al veel te zien. Alles staat startklaar om een prachtige entree te maken voor de lente en zomer. Hoewel ik ook het idee heb dat alles wat later is (of komt dat omdat we in januari zo voor liepen op alles?) en April doet waar die goed in is: Jantje lacht (zon) Jantje huilt (regen), gaat het langzaam maar zeker toch de goede kant op. 
De blauwe regen zit vol knop!
 Ik verheug me al op zijn bloemenzee en heerlijke zoete geur...

Ook de witte sering vormt al knoppen.
 De witte is altijd wat later dan de violette versie.

Die zit net wat dikker in zijn knoppen.
Haha, ik kijk ze nog nét niet uit die knoppen! Maar als ik kon....;-))

In de grote Franse vaas kropen onder de afgestorven bladeren van het vorig seizoen al de nieuwe frisgroene blaadjes tevoorschijn van het 'Kindje-op-moeders-schoot'. Het is nu al het derde jaar dat deze eigenlijke kamerplant buiten overwinterd. Dat gaat dus prima!

Deze Bellis zou dat niet overleven. Dat is echt een voorjaarsbloeier. Hier staan ze op de veranda in mijn Franse kommetjes prachtig te bloeien. Ik heb er wat schelpen bij gelegd van vorige vakanties...Nee hoor, wij pushen hélémaal niet...haha.
Maar ik ben toe aan mijn 'strand-vitamientjes'...


Ook deze witte mand vulde ik met een paar Bellis en
 ze groeien lekker vol!

En als ik me dan omdraai kijk ik recht naar de veranda die net op dat moment weer in een getemperde zon baadt...

Op de trappen staan links de potten met Campanula. Gewoon laten staan in de winter en wonderwel begint het groeiproces weer opnieuw. Super makkelijk dus, lov't!! Rechts staan mijn kruiden in de potten. Sommigen hebben de winter niet overleeft, maar de bieslook, rozemarijn, tijm en oregano wel. Lekker handig onder handbereik kan ik hier weer van oogsten.
Onder de veranda heeft manlief destijds nog een opslagruimte gecreëerd voor planken, palen, stenen e.d. Te bereiken via het deurtje links van de trap. Handig hé, zo'n man die meedenkt!!

Als we weer de tuin in lopen komen we langs een nieuwkomer: de Magnolia! 
Deze stond al heel lang op ons verlanglijstje. Voor een hele grote boom is er geen plaats, maar deze hier kun je aardig in toom houden als struik (volgens de kweker Jos Frijns in Margraten).
Omdat manlief en ik 30 jaar geleden in het huwelijksbootje stapten, gaven we ons deze prachtige plant cadeau. Om hopelijk nog vele jaren rond 11 april, onze trouwdatum, samen te kunnen genieten van deze prachtige bloemen!
Dit jaar moeten we het nog even doen met deze enkele bloem...

De vergeet-mij-nietjes in de tuin zijn in ieder geval wel met meerderen! Maar die staan ook al jaren in de tuin en zaaien zich gelukkig lekker uit. Een prachtig frêle bloempje dat mij nog elk voorjaar kan vertederen.


 
  In de grote pot met Hosta piepen de paars-groene punten 
ook al boven de grond. 
Maar ook de varen met z'n opgerolde blad-aren heeft er zich genesteld. 

  Gelukkig ook in de volle grond.
 Hier ontrold zich al het een en ander. Net de tongen van een Cameleon. Dat gaat best rap. 

En opeens heb ik een wit anemoontje in de tuin! 
Gewoon komen aanwaaien. Hij is zeer welkom!


 Het bosviooltje komt overal op. 
Voor mij mag ie...Leuk toch!


Vorig jaar voor het eerst gezaaid: Judaspenning.
 De eerste schijfjes beginnen zich al te vormen direkt na de bloei...


 De violen in potten doen ook hun best. Zo'n dierbaar plantje elk jaar. Ze vullen de potten snel met hun vrolijke snoetjes.



Nog een nieuw projectje in de tuin:
 het plaatsen van een schapenhekje! 
We hebben de buxussen geruimd (teveel werk met snoeien, 
na 20 jaar had ik het wel gezien én gevoeld ;-) en daardoor kwam er plaats voor dit hek.

Manlief is nu bezig met het bepalen van de palen. En ook de verlichtingspalen moeten verplaatst en verhoogd worden. Natuurlijk moet er ook nog een poortje gemaakt worden, zodat ik bij mijn moestuintje en rozen perkje kan. Dus wordt vervolgd...

Maar hier kan ik al wennen hoe het ongeveer komt uit te zien...maar dan wat strakker natuurlijk.

De zon verlicht de blaadjes van de jasmijn. 
Prachtig dat frisse groen!




De perenboom staat nu in volle bloei! Hopelijk blijft de bloesem lang genoeg voor alle bijtjes...Vorig jaar bloeide hij zó kort dat we een hele slechte peren-oogst hadden.


De groene waas neemt de tuin langzaam over. Helaas ook over de terrassen ;-( die nodig een kuis-beurt nodig hebben. Het gras heb ik onlangs geverticuteerd (ontmost), maar moet nog bemesten, kalken en lege plekken inzaaien. Nu met het hekje plaatsen lopen we nog teveel over het gras. Dus dat moet even wachten. De tuintafel moet opnieuw behandeld worden (de grey-wash van de Action heeft het niet zo goed gehouden op het blad- op de poten gelukkig wel). De deuren van de schuur moeten ook nog geverfd worden. De tuinmuur ook...Pfff, nog genoeg te doen dus...

De lente komt er aan, met horten en stoten, dit jaar. Vandaag beloofd een mooie dag te worden met veel zon. Het weekend schijnt weer erg koud te worden en grauw.
Ik verlang naar de warmte van de zon op mijn wangen.
Een boek lezen in een lekkere tuinstoel.
Naar gezellig buiten eten.
De eerste BBQ.
Vakantie.
Zon!
*


Liefs, Peetje 

25 opmerkingen:

  1. Heerlijke post.. ik heb er niks aan toe te voegen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De foto vd blauwe regen in knop zou zo maar genomen kunnen zijn in mijn tuin. En van Jos Frijns komen onze fruitbomen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gezellige tuin hebben jullie. Genieten van alles wat weer gaat groeien, zalig. Dit is toch echt mijn favoriete periode van het jaar hoor.

    Groetjes Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gezellige tuin hebben jullie. Genieten van alles wat weer gaat groeien, zalig. Dit is toch echt mijn favoriete periode van het jaar hoor.

    Groetjes Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Op een beschut plekje is het hier al gelee aangenaam..! Wat heb je al veel in bloei, dat is gewoon al een beetje vooruit lopen op de zomer. Ik hoop op een heerlijk zonnig weekend voor jullie. Het wordt dan wel moeilijk kiezen; dat boek of de schuurdeuren verven..... Succes en groetjes,
    Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk die zon op je lijf. Helaas word het weekend een stuk minder mooi.
    In mijn herinnering ruik ik de blauwe regen weer. Heerlijk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Met zo'n mooie veranda hoef je helemaal niet jaloers te zijn op mijn plekje op Ameland.
    Wat hebben jullie een heerlijke tuin!
    Geniet er maar van!
    Groetjes Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi om te zien dat alles op springen staat dikke knoppen mooi hoor....maar hoorde het dat het weer kouder word zo jammer...ben helemaal weg van je veranda ...mooi die kleur blauw....liefs Ria x

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh....Lente! Lente! Hoe mooi he dat frisse groen. Heb nu bij de welkoop iets gekocht dan heb je kalk en mest ineen en het mos verdwijnt ook.......mos gaat nu dood bij me.
    Ha en bij de action hebben ze repareer gras voor nog geen 2 euro en dat mag er straks dan op........ben benieuwd........Gratis tipje ;)

    Laat de lente maar komen.

    Oh en dat hekje....zoiets wil ik ook nog......leuk,leuk.

    Fijne avond

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De lente hangt al in de lucht, en we hebben er zelfs al even van kunnen proeven deze week! Jullie zijn er in ieder geval al bijna helemaal klaar voor!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heerlijke plaatjes van je tuin, bij jou bloeit alles een stukje eerder zie ik! Tja, het zuiden he !
    Die groene waas herken ik wel hoor, gelukkig is hij hier al een heel eind verdwenen!
    Fijne week, met hopelijk genoeg zon!

    Liefs,Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Vandaag was het een heerlijke dag, ik geniet nog volop van alle bloesem, de tuin hier moet nog onder handen genomen worden (is niet mijn hobby). De blauwe regen van jou is al verder dan die van mij, maar ik kan ook niet wachten op die mooie trossen straks hoor, echt genieten!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat ziet dat er toch altijd weer verrukkelijk uit, als alles zo mooi gaat uitlopen. Die eerste foto's van je wisteria lijkt wel bij mij gemaakt. Mijn blauwe regen zit ook al zo vol met knoppen. Maar ik weet niet zeker of het bloemknoppen zijn of beginnende bladeren. Even afwachten nog. Ook hier staat de peer vol in bloei. Ik ga altijd met een heel zacht penseeltje van bloem naar bloem om het bestuiven te bevorderen. Als de insecten het niet meer redden dan heb je in ieder geval een goede oogst. Hier werkt het tenminste. Ik heb weer enorm genoten van je mooie foto's. Ik zie je al helemaal zitten daar op je veranda. Super mooi.
    Fijne dag,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja de lente heeft kuren en komt niet goed op dreef. Vanochtend moest ik nog het ijs van mijn autoruiten krabben en vanmiddag lag ik met de blote beentjes in de zon. Het blijft grillig.
    Mooie voorjaarstuin heb je, het hekwerk vind ik heel sfeervol en landelijk!
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Bij mij komen er eindelijk ook weer eens bloemknoppen aan mijn roze regen! Tweede keer pas sinds 2008. Helemaal happy.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik vergeet je helemaal te feliciteren met je 30 jarig huwelijk!
    Van harte hoor!


    Liefs,Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat heb je toch een leuke tuin! Die veranda....wauw, het is of je op Ibiza woont!
    Maar de rest is ook zo mooi: bij ons zit de blauwe regen ook in knop.
    Ik kan ze er wel uitkijken!
    Alleen de weersverwachting.....ik ben bang dat het niet veel goed voorspelt! Wat ben je snel aan mooi weer gewend hè.
    Maar de zomer komt vast en zeker....

    groetjes Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een prachtige grote tuin heb je toch!
    Met zulke leuke verrassingshoekjes...
    Je veranda is natuurlijk geweldig, maar ook je plekje op de bank lijkt me heerlijk zitten met een boek:)
    Deze week heerlijk genoten in de tuin, nu weer even naar binnen...

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Nou Peet, bij jou krijg ik een echt voorjaarsgevoel en ik heb er zin in hoor...lekker van de week al in het zonnetje gezeten...terwijl manlief het onkruid tussen de stenen zat te verwijderen...;-) ik had rugklachten...Bij Jos Frijns zijn wij vorig jaar ook nog geweest en je kijkt je ogen uit he...Jullie hebben een prachtige magnolia gekocht en ook het schapenhek ziet er prachtig uit....heerlijk deze tuin....dit is genieten!!!! fijn weekend en lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat gezellige post. En wat heb je toch een heerlijke tuin. Gezellig zo met die hoekjes. Elke keer weer verrassend wat er allemaal opkomt. Vooral je perenboom vind ik een plaatje. En als ik nu zo naar buiten kijk brr maar het komt goed hoor. Heerlijk het vooruitzicht om weer fijn te kunnen genieten in de tuin.
    Ik wens je een fijn weekend, liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Het ziet er oergezellig uit bij je met al het bloeiende spul.
    Ik ben gek op schapenhekjes, super dat jij ze gewoon in je tuin hebt staan!!!
    Liefs, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Lekker naar buiten en niet alleen maar werken hoor Peetje, ook lekker genieten. Ik vind dat het er al heel gezellig bij je uitziet hoor ;-)
    Lekkere hoekjes!
    Fijne dagen...
    Lieve groet, MJ

    BeantwoordenVerwijderen