dinsdag 21 juni 2016

De langste dag


Vandaag is het de langste dag, het begin van de zomer!
Nu heb ik het vermoeden dat de zon dat zelf nog niet zo in de gaten heeft, tenminste niet hier in het zuiden. Deze foto's zijn van eerder, toen het een paar daagjes zomer was...in de lente...
Op de veranda is het heerlijk toeven...beschut uit de zon...haha, wisten wij veel!


De Melati (Indonesische jasmijn) die ik meegenomen heb van de Pasar Malam doet het goed. De bloempjes ruiken heerlijk als ze open zijn!


De Papyrusplant moet nog bekomen van zijn verhuizing, maar gaat inmiddels goed. Dit is echt een pure nostalgie-plant voor mij. Het was mijn eerste plant die ik op mijn slaapkamertje had thuis. Gekweekt van stekjes van de plant van mijn schoonzus, die destijds de hele vensterbank had volstaan (in de jaren 70 helemaal hot en nu weer!). Dus toen ik 'm laatst zag staan bij het tuincentrum kon ik 'm niet weerstaan. Van de takken die ik afgesneden heb zijn ondertussen nieuwe stekjes ontstaan, voor mijn dochter (haar pete-kind, dus de cirkel is weer rond haha).


De Campanula doet het gewoon weer na de winterperiode.
 Dit zijn plantjes van vorig jaar!


De Bellis blijft maar doorbloeien...




Prachtig die regendruppels op de Vrouwenmantel!
Ondertussen heeft hij bakken vol met die regendruppels over zich heen gekregen.


De hortensia begint aan zijn bloemvorming.


De Jasmijn bloeit (maar deze geurt niet, jammer genoeg) 




De Blauwe regen heeft zijn prachtige bloemen verruild voor een mooi bladerdek. Misschien verrast hij ons weer met een 2e en 3e bloei, net als vorig jaar.


De Akelei is uitgebloeid, zijn zaaddozen mogen zich nu verspreiden.


Mijn ienimini vijvertje: een oude zinken teil. De laatste weken loopt hij door alle regen die is gevallen alleen maar over!


Het rozentuintjetje (heel klein dus, hihi) met o.a.de rozen van mijn vader en de New Dawn tegen het klimrek. Hier groeiden de knoppen nog heel voortvarend...inmiddels zijn de rozen door de regen grotendeels verpieterd :-(




De twee poezen-beeldjes, onder tegen het ornament, symboliseren onze twee overleden katten Noortje en Catootje die hier onder de rozen liggen begraven. Nu moeten we nog op zoek naar een konijntje, aangezien onze Flupke hier nu ook ligt...



De tomatenplantjes blijven in groei achter. Hoewel dit dus een eerdere foto is, moet ik bekennen dat de groei niet veel gevorderd is. Het is gewoon té nat en té weinig zon...De rabarber doet het trouwens wel prima. Daar hebben we al twee keer van geoogst!


Het terras bij het prieeltje. De varens en de Hosta's in de grote potten doen het goed. Die gedijen wel met dit vochtige weer. Net als de slakken...grrrr.



De Hosta in pot geeft ondertussen prachtige bloemen (en de slakken met hoogtevrees blijven er weg!)



Ons prieeltje heeft ondertussen ook een verfbeurt nodig. 
Vooral het dak! 
Maar de laatste weken is dat door het weer en andere klussen niet van gekomen. En áls de zon dan eindelijk schijnt heb je niet altijd zin om dan ook nog te klussen, dan wil je er ook van genieten!
Maar ach, het loopt niet weg...(en aangezien wij geen kluskabouters in de tuin hebben...hihi)

(Pinterest)
Zo is water leuk in de tuin!

Daarbij hebben we ook wat heel leuks te melden: 
Onze dochter is geslaagd voor haar examen!!
Wij zijn super-trots op haar!
De vlag hangt op en het familie-feestje is ondertussen ook geweest, afgelopen zondag, compleet mét tent.
En weet je wat: die tent was niet eens nodig! Wij hielden het droog mét zon!
Kijk, je krijgt wat je verdiend en mijn dochter had dit dubbel en dik verdiend!!


En gisteren regende het weer pijpenstelen...
Vandaag de langste dag...
Mét regen...
Dag 1 van de zomer 2016.
Ach, het scheelt met je gieter langs alle plantjes te gaan...

Positief denken heet dat ...geloof ik!


(Pinterest)

En daar hoef ik me ook niet druk over te maken!

Liefs, Peetje 


16 opmerkingen:

  1. Ondanks alle regen ziet je tuin er geweldig uit.
    Vandaag de langste dag en het begin van de zomer, hier heeft de zon het wel ontdekt en schijnt hij al de hele ochtend.
    Dat komt bij jullie in het zuiden ook nog wel.
    Alvast een hele fijne zonnige zomer gewenst!!!
    Groetjes Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je tuin ziet er prachtig uit!!

    Het wil niet echt lukken met die zomer he!!Misschien maar even een berichtje sturen naar de zon? Volgens mij is ze ons vergeten!!

    Maar wie weet.... straks moeten we misschien weer puffen......

    Lieve groetjes van Thea♥

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een heerlijke tuin heb je toch! Met al die hoekjes en plekjes, zo sfeervol. Hier schijnt de zon op dit moment. Ik blaas wel even richting jou. ;-))Nogmaals gefeliciteerd met het slaen van je dochter. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo voel ik het ook. Dat gedoe met slangen dat is niet nodig dit jaar. ik hoop dat het opklaart. Vrijdag en zaterdag de tuin weer open. Phoe, hard werken in de regen!

    Groetjes,
    Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gefeliciteerd met het slagen van het examen van je dochter! Wat hebben jullie een prachtige tuin met al het groen en wit echt een plaatje!
    fijne dag,
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mocht het mooie weer jou echt komen......jij bent er klaar voor....wat een heerlijke tuin.....geniet can de zoner....liefs Ria x

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je tuin ziet er super uit, Peetje! Ah ja, die slakken...ik had twee Lupines gekocht...na de eerste nacht wist ik niet wat ik zag, zo erg zagen ze eruit...
    Heerlijk dat je dochter geslaagd is, gefeliciteerd! Op naar de volgende uitdaging!
    Liefs, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hè leuk weer zo'n uitgebreide tuinpost van jou. Vreselijk toch die regen van de afgelopen twee dagen, zonde van je rozen. Ach, net wat je zegt, het scheelt weer sproeien want daar heb ik ook niet altijd zin in ;-)
    Van harte gefeliciteerd met je dochter, fijn hoor!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De vele regen heeft je tuin (op de rozen na) wel veel goeds gedaan...het staat er zo mooi bij. Maar na al die regen van de afgelopen dagen was ik vandaag ook happy met de zon hoor....ik ben zo graag buiten. De komende tijd komen er nog wel buien, maar de zon laat zich wel veel vaker zien...er is dus hoop! En uiteraard gefeliciteerd met het slagen van je dochter...een prachtig mijlpaal, wat heeft ze het goed gedaan.

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nou was ik al vrolijk, maar na het lezen van jouw heerlijke tuinpost helemaal! Het gaat nu wel heel hard in de tuin, vind je niet? Voor ik het vergeet, Gefeliciteerd met het slagen van je dochter! Super! Enne...zoveel potjes heb je toch niet in de tuin staan om te minimaliseren...hihi, ik heb er ook nog heel veel hoor :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat heb je toch een heerlijke tuin, echt gezellig! En veel potten met vaste planten, ga ik ook doen. Geeft wel extra leuk sfeertje:) Lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk, een rondje in je tuin! Er valt nu zoveel te zien (en te doen !! ) Met die regen en zon moet je eigenlijk elke dag even kijken of er al wat bloeit, of dat er onkruid is bijgekomen ( natuuurlijk wel ,helaas ), maar ja ik heb niet elke dat tijd of zin daarvoor.Dus als ik dan rondloop....tja, net zoals jij zie ik platgeregende planten, aangevreten door de slakken, en dat stomme onkruid!
    Maar ook prachtige bloeiers, sommigen op het punt van uitkomen, anderen alweer op hun retour....Het blijft boeiend!
    Trouwens een goed idee, de bankjes van opgestapelde stenen...!
    Geniet van je mooie tuin,
    Groetjes,Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zo...nu zien we niet alleen je terrasje maar je hele tuin! (tenminste, dat geloof ik of je moet ergens om een hoekje nog meer 4kante meters hebben verstopt,haha)
    Het ziet er heel gezellig uit. Jammer dat je boerenjasmijn niet ruikt hè....ik had 'm gekocht voor de reuk maar hij is doodgegaan.....zo jammer!
    Ach....tussen de buien door genieten we toch wel van de tuin, wat jij? We laten ons niet kisten door die regenbuien, slakken, mieren en afvallende rozenblaadjes!
    Ik heb op fb een foto geplaatst over een gieter die te koop is wegens overbodig zijn en tussen haakjes staat er dan: werd vroeger gebruikt om droge grond nat te maken!
    Haha.....we moeten er maar om lachen!

    groetjes trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een gezellige post en wat een heerlijke tuin, zo jammer dat je er nog niet zo van kunt genieten door er ook daadwerkelijk in te zitten.
    Gefeliciteerd met je dochter, ook weer in the pocket...lekker!
    Het ziet er allemaal prachtig uit hoor in je tuin, dat komt ook door de regen natuurlijk ;-) en straks in juli die dikke zon erop, haha, moet jij eens zien!
    Het komt gewoon goed, en positief denken helpt zeker!

    Lieve groet en fijne week, MJ

    BeantwoordenVerwijderen
  15. شركة المثالية للتنظيف

    شركة المثالية للتنظيف بالمنطقة الشرقية - خبراء النظافة الشاملة

    اسعار المثالية للتنظيف

    BeantwoordenVerwijderen